Σχέση εκπαίδευσης και ανεργίας, χώρες υπό μελέτη: Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Σουηδία και Φινλανδία
Relationship between education and unemployment, countries under study: Spain, Portugal, Germany, Sweden and Finland
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εκπαίδευση ; Δημόσια χρηματοδότηση ; Απασχόληση ; Ανεργία ; Ευρωπαϊκή ΈνωσηΠερίληψη
Η ανεργία αποτελεί ένα από τα σημαντικά κοινωνικοοικονομικά ζητήματα που υφίστανται σε παγκόσμια κλίμακα στη σημερινή εποχή. Η εκπαίδευση των ατόμων έχει αποδειχθεί ως ένα παράγοντας που μπορεί να συμβάλει στη μείωσή της. Αυτό γιατί μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας βελτιώνεται η ποιότητα του ανθρώπινου κεφαλαίου, το οποίο με τη σειρά του φέρνει τα άτομα σε μια πιο ανταγωνιστική θέση στην αναζήτηση εργασίας. Ο ρόλος της δημόσιας χρηματοδότησης της εκπαίδευσης μπορεί να ωφελήσει τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία αυτή καθαυτή, όσο και να επιφέρει γενικότερα οφέλη αναφορικά με τη βελτίωση του ανθρώπινου κεφαλαίου, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ατόμων στην αγορά εργασίας και τη μείωση της ανεργίας. Η παρούσα μελέτη χρησιμοποίησε δεδομένα από τις χώρες της Γερμανίας, της Ισπανίας, της Πορτογαλίας, της Σουηδίας και της Φινλανδίας για την περίοδο 2001 – 2018, ώστε να εξετάσει τη σχέση μεταξύ της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης ως ποσοστό του ΑΕΠ και της ανεργίας. Η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με τη χρήση μοντέλου γραμμικής παλινδρόμησης, ενώ η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης εξετάστηκε τόσο συνολικά για την κάθε χώρα, όσο και για καθεμία εκπαιδευτική βαθμίδα ξεχωριστά στην κάθε χώρα. Η υπόθεση για την ύπαρξη αρνητικής και στατιστικά σημαντικής σχέσης μεταξύ της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης και της ανεργίας επιβεβαιώνεται μόνο για μερικές από τις περιπτώσεις που είναι για τη Γερμανία (πρωτοβάθμια εκπαίδευση), την Πορτογαλία (συνολική, πρωτοβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση) και τη Σουηδία (συνολική, τριτοβάθμια εκπαίδευση). Σε άλλες περιπτώσεις, παρουσιάζεται θετική σχέση μεταξύ των μεταβλητών, ενώ στις περισσότερες η σχέση είναι στατιστικά μη σημαντική. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους εξωγενείς παράγοντες, όπως παραδείγματος χάρη η ευρωπαϊκή δημοσιονομική κρίση, καθώς και σε μεθοδολογικούς (ανάγκη για μεγαλύτερο πλήθος δεδομένων, πιθανή ακαταλληλότητα γραμμικών μοντέλων παλινδρόμησης). Συμπερασματικά, υπάρχουν δεδομένα που δίνουν στοιχεία μιας αρνητικής σχέσης μεταξύ ανεργίας και χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, χρειάζεται όμως περισσότερη έρευνα με περισσότερα δεδομένα για να δοθεί καλύτερη εικόνα.