Αποτίμηση ιατρικών υπηρεσιών: εμπειρική ανάλυση
Department of medical services: experienced analysis
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ικανοποίηση ασθενών ; Ποιότητα υπηρεσιών υγείας ; Αξία υπηρεσιών υγείας ; Αριθμός επισκέψεων ασθενούς ; Κόστος ιατρικής εξέτασηςΠερίληψη
H παρούσα εργασία έχει στόχο την διερεύνηση της συχνότητας των ιατρικών υπηρεσιών (αξονική τομογραφία, μέτρηση οστικής πυκνότητας, μαστογραφία και υπερηχοκαρδιολογική μελέτη) σε σχέση με την ποιότητα της φροντίδας που παρέχεται, από συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ παρόχους. Κριτήριο επιλογής του συγκεκριμένου θέματος ήταν η ανταγωνιστικότητα των ιατρικών εξετάσεων των τελευταίων ετών στη χώρα μας και ο βαθμός στον οποίο επηρέασε τον τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας και ιδιαίτερα το κομμάτι της αξίας τους . Το Ελληνικό σύστημα υγείας τα τελευταία είκοσι χρόνια προσπαθεί με βασικό συστατικό στοιχείο την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, να διατυπώσει σχέδια και προτάσεις που θα μπορούσαν να προσδώσουν στο σύστημα τα χαρακτηριστικά τα οποία θα επέτρεπαν την ικανοποίηση των αναγκών υγείας των πολιτών. Τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν για τις συμπράξεις ΔημόσιουΙδιωτικού Τομέα(ΣΔΙΤ) συνίστανται στην παροχή βελτιωμένων ποιοτικά και αποδοτικότερων οικονομικά υπηρεσιών στους πολίτες σε συντομότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τους παραδοσιακούς τρόπους χρηματοδότησης έργων. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να πραγματοποιούνται αποτιμήσεις των ιατρικών υπηρεσιών, με απώτερο σκοπό την απεικόνιση της ζήτησης των υπηρεσιών υγείας έναντι της προσφοράς των παρόχων της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Γενικότερα, η μελέτη της συχνότητας επισκέψεων των ασθενών στις παρα - πάνω ιατρικές εξετάσεις στοχεύει στην βελτίωση της ποιότητας των παρεχό- μενων υπηρεσιών και κατ’ επέκταση στην αύξηση της ικανοποίησης τους από την φροντίδα που λαμβάνουν. Η ποιότητα καθορίζεται κυρίως από το κόστος της εξέτασης που υποχρεούται να πληρώσει ο ασθενής. Η αξία της ιατρικής εξέτασης αποτελεί βασικό δείκτη της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας.
Οι εκτιμήσεις των ασθενών αντικατοπτρίζουν τις ανάγκες και προσδοκίες τους από τις υπηρεσίες υγείας και τον βαθμό επίτευξης αυτών. Η μεθοδολογία που ακολούθησε ήταν η βιβλιογραφική ανασκόπηση καθώς και η πραγματοποίηση μιας έρευνας σχετικά με την συχνότητα ιατρικών εξετά- σεων των χρηστών σ’ ένα διαγνωστικό κέντρο του Δήμου Καλλιθέα μέσω τυχαίου δείγματος. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν όσον αφορά την ικανοποίηση των ασθενών από τις ιατρικές υπηρεσίες είναι αρκετά ικανοποιητικά, δίνοντας το μήνυμα ότι η ποιότητα στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας (όσον αφορά τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος εξετάστηκε), έχει πρωτεύοντα ρόλο.