Ναυτιλιακοί κύκλοι: η επίδραση της χρηματοοικονομικής κρίσης στην αγορά χύδην ξηρών φορτίων
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
BDI ; Οικονομική κρίση ; Ναυτιλιακοί κύκλοι ; Αγορά χύδην ξηρών φορτίων ; Εξωτερικό σοκΠερίληψη
Η συγκεκριμένη διπλωματική μας παρουσιάζει, ποιες είναι οι κύριες επιπτώσεις της Χρηματοοικονομικής Κρίσης του 2008 στην ναυλαγορά χύδην ξηρών φορτίων αναλύοντας την διακύμανση των ναύλων την περίοδο από το 2003 έως το 2019. Βασιζόμενοι στην θεωρητική προσέγγιση των ναυτιλιακών κύκλων, εξετάζουμε τις συνέπειες ενός εξωτερικού σοκ για την ναυτιλία χύδην ξηρών φορτίων, δεδομένου ότι μια παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση επηρεάζει άμεσα το εμπόριο σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ναυτιλία χύδην ξηρών φορτίων ήταν ένας ευάλωτος τομέας λαμβάνοντας υπόψιν τις τεράστιες διακυμάνσεις στην αγορά και στον δείκτη BDI, οι οποίες πήγαζαν από τα υψηλά επίπεδα των ναύλων ανά τόνου φορτίου και των ναύλων χρονοναύλωσεων που καταγράφηκαν από το 2003 έως το 2008. Αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει ένας αυξημένος αριθμός παραγγελιών, για ακόμα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία καθώς οι πλοιοκτήτες διψούσαν για επενδύσεις με την προοπτική τεράστιων κερδών; εκμεταλλευόμενοι ως εκ τούτου τις οικονομίες κλίμακας και την ευημερούσα ναυλαγορά χύδην ξηρών φορτίων.
Όμως, τα πράγματα κύλησαν διαφορετικά υπό την επιρροή της Μεγάλης Ύφεσης, η οποία προκάλεσε τεράστιο χάσμα μεταξύ της ζήτησης και της προσφοράς για μεταφορικές υπηρεσίες. Η συνεχής υπερπροσφορά πλοίων οδήγησε την αγορά των ναύλων χύδην ξηρών φορτίων από την κορυφή στην καταβύθιση και από τότε, οι υψηλές τιμές του 2007-2008 δεν πλησίασαν καν τα ίδια επίπεδα, παρά τον αυξημένο αριθμό διαλύσεων. Αν και επιτεύχθηκε κάποια βελτίωση μετά τα πρώτα χρόνια της κρίσης, όταν ο δείκτης BDI έπεσε στο χαμηλότερο ιστορικά επίπεδο το 2016, αποδείχτηκε ότι η ανάκαμψη θα χρειαστεί τελικά περισσότερο από το αναμενόμενο.
Εν κατακλείδι, πέρα από την κύρια ανάλυση, αυτή η μελέτη αποσκοπεί να δώσει έμφαση στα απρόβλεπτα χαρακτηριστικά της ναυτιλιακής βιομηχανίας και στην μεταβλητότητα της αγοράς των ναύλων. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η πρόβλεψη της ναυλαγοράς και των ναυτιλιακών κύκλων είναι πολύπλοκα θέματα, αφού υπάρχουν πάντα παράγοντες όπως εξωτερικά σοκ, επιβράδυνση του εμπορίου, ατυχήματα, τύχη ή ακόμα και πανδημίες όπως αυτή του Covid-19 σήμερα που μπορούν να ανατρέψουν τα πάντα.