Η συγκριτική προτυποποίηση (benchmarking) ως μια καινοτόμος μορφή αποτελεσματικής διοίκησης στις σχολικές μονάδες
Master Thesis
Συγγραφέας
Γουρνιεζάκη, Ειρήνη
Ημερομηνία
2019-12-13Επιβλέπων
Πέκκα - Οικονόμου, ΒικτωρίαΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Benchmarking ; Εκπαίδευση ; Ηγεσία ; Ιδιωτικά σχολεία ; Δημόσια σχολείαΠερίληψη
Σκοπός: Η παρούσα εργασία επεδίωξε να διερευνήσει, τόσο βιβλιογραφικά όσο και ερευνητικά,
την έννοια της συγκριτικής προτυποποίησης (benchmarking). Η συγκεκριμένη έννοια αφορά σε
μία καινοτόμα μορφή αποτελεσματικής διοίκησης στις σχολικές μονάδες, κάτι το οποίο
μελετήθηκε ενδελεχώς στα πλαίσια της εργασίας, η οποία εστίασε στην εφαρμογή της εν λόγω
τεχνικής τόσο σε ιδιωτικά, όσο και σε δημόσια σχολεία και ανίχνευσε το βαθμό εισχώρησης και
εφαρμογής της στα σχολεία, καθώς και διάφορα ζητήματα που ανακύπτουν ως τροχοπέδη στην
εφαρμογή αυτής.
Σχεδιασμός / μεθοδολογία / προσέγγιση: Μετά από προσεκτική μελέτη της αρθρογραφίας που
συγκεντρώθηκε, αυτή παρουσιάζεται με κριτικό τρόπο στο βιβλιογραφικό μέρος της εργασίας.
Οι ερωτήσεις, οι οποίες συνθέτουν το ερωτηματολόγιο, συνδέονται απόλυτα με τα ερευνητικά
ερωτήματα που έχουν τεθεί στην αρχή της έρευνας. Στα πλαίσια του παρόντος ερευνητικού
εγχειρήματος, επιλέχτηκαν σχολεία (δημόσια και ιδιωτικά) της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
και, ειδικότερα, επιλέχτηκαν Λύκεια της Αττικής, της Κρήτης, της Λακωνίας και της Ηπείρου,
όπου οι διευθυντές αυτών των σχολείων κλήθηκαν να συμμετέχουν στην έρευνα. Η αποστολή
του ερωτηματολογίου προς τους διευθυντές των προαναφερθεισών σχολικών μονάδων έγινε
μέσω του πανελλήνιου σχολικού δικτύου και συγκεκριμένα το ερωτηματολόγιο απεστάλη μέσω
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και μέσω του κοινωνικού δικτύου Facebook. Οι αποκρίσεις
που συλλέχθηκαν από το προαναφερθέν δείγμα, αφού ελέχθησαν για την ποιότητα και την
ακρίβειά τους, εισήχθησαν στο SPSS, όπου κωδικοποιήθηκαν και αναλύθηκαν, προκειμένου να
εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα.
Ευρήματα: Μερικά από τα κυριότερα ευρήματα της παρούσας εργασίας αφορά στο ότι η
αποτελεσματικότητα των οργανισμών μετράται, πλέον, διαμέσου του αποτελέσματος, ήτοι των
λογικών συνεπειών των ενεργειών και των αποφάσεων των ηγετών τους. Ένα εργαλείο της
μέτρησης του αποτελέσματος είναι και η συγκριτική προτυποποίηση (benchmarking), διαμέσου
του οποίου έχει αποδειχτεί ότι προάγεται η απόδοση τόσο των μαθητών όσο και των σχολείων.
Πολλά είναι τα οφέλη της υπό εξέτασης τεχνικής στα σχολεία, αλλά και αρκετά τα εμπόδια που
πρέπει να υπερκεραστούν, μερικά εκ των οποίων είναι η συνθετότητά της ως τεχνική, η έλλειψη
ανθρωπίνων πόρων, η δυσκολία απόκτησης δεδομένων, καθώς και η έλλειψη μιας συνολικής
θεωρίας.
v
Πρωτοτυπία / αξία: Τα αποτελέσματα τα οποία εξήχθησαν από την παρούσα εργασία
στηρίζονται στην υπάρχουσα αρθρογραφία και βιβλιογραφία επί του θέματος και
επιβεβαιώνονται από τα ευρήματα του παρόντος ερευνητικού εγχειρήματος και αναμένεται να
αποτελέσουν ένα σημαντικό εργαλείο και μέσο απόκτησης μίας αρκετά ολοκληρωμένης εικόνας
επί του εξέταση θέματος.