Η εκπαίδευση στο πλαίσιο του τουρκικού ευρασιανισμού: οι εκπαιδευτικές δράσεις της Τουρκίας στις χώρες της Κεντρικής Ασίας
Education and Turkish eurasianism: educational actions of Turkey in Central Asia
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τουρκία ; Κεντρική Ασία ; Εργαλειακή χρήση εκπαίδευσης ; Ήπια Ισχύς (Soft Power)Περίληψη
Στην παρούσα εργασία διερευνάται ο ρόλος της εκπαίδευσης ως μέσο προώθησης των εθνικών στόχων ενός κράτους, της Τουρκίας. Ειδικότερα, εξετάζονται οι σχέσεις τις οποίες επιδιώκει να καλλιεργήσει η Τουρκία με τις χώρες της Κεντρικής Ασίας, μέσω της ανάπτυξης εκπαιδευτικών δράσεων. Μέσα από έρευνα σε επίσημα κείμενα της Τουρκίας, σε τουρκικές οργανώσεις αλλά και διεθνείς οργανισμούς, προκύπτει ότι η Τουρκία επιχείρησε να διεισδύσει στα νεότευκτα κράτη της Κεντρικής Ασίας αμέσως μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, προκειμένου να ενσωματώσει την περιοχή στη σφαίρα επιρροής της. Ένα σημαντικό μέσο για να επιτύχει τους στρατηγικούς της στόχους αποτελεί η εκπαίδευση. Μελετώνται, επομένως, οι εκπαιδευτικές δράσεις που ανέπτυξε η Τουρκία με τις χώρες του Καζακστάν, του Κιργιστάν, του Ουζμπεκιστάν, του Τατζικιστάν και του Τουρκμενιστάν, από την κήρυξη της ανεξαρτησίας τους, και ιδιαίτερα από την ανάληψη της διακυβέρνησης της Τουρκίας από το κόμμα «Δικαιοσύνη και Ανάπτυξη», έως σήμερα. Από τη μελέτη προκύπτει ότι η εκπαίδευση και γενικότερα η εργαλειοποίηση ακαδημαϊκών συνεργειών και δράσεων είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί ως μέσο για την προώθηση στόχων εξωτερικής πολιτικής, γεγονός το οποίο συμβαίνει στην περίπτωση της Τουρκίας