Εκτίμηση της κατανάλωσης και του κόστους καυσίμων πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας, ανά τύπο και μέγεθος πλοίου
Estimation of the consumption and cost of fuel for merchant shipping by vessel's type and size
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Οικονομετρική μέθοδος ; Εκτίμηση συντελεστών ανεξάρτητων μεταβλητών ; Πολλαπλή παλινδρόμηση ; Ποντοπόρος ναυτιλία ; Κατανάλωση ναυτικών καυσίμων ; Οικονομετρικά μοντέλα ; E viewsΠερίληψη
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να παρουσιάσει την οικονομετρική εκτίμηση της κατανάλωσης καυσίμων, καθώς και το κόστος της, για συγκεκριμένους τύπους πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας, με τη χρήση πραγματικών μετρήσεων και δεδομένων των μεταβλητών που θα χρησιμοποιηθούν στο υπόδειγμα. Τα δεδομένα των μεταβλητών προκύπτουν από τις βάσεις δεδομένων της Lloyd’s List και της Fairplay και αφορούν τη χωρητικότητα του πλοίου (deadweight), το βύθισμα του (draft), την ιπποδύναμη της μηχανής (Power bhp ihp shp max), την ταχύτητα (speed), το έτος ναυπήγησης τους (year of built), για τους μήνες Δεκέμβριο 2016, Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο 2017. Αφορούν μετρήσεις για 472 πλοία, εκ των οποίων 200 είναι φορτηγά ξηρού φορτίου (bulkers), 200 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) και 72 δεξαμενόπλοια (tankers).
Κατά την έναρξη του πονήματος γίνεται αναφορά στην έννοια και τη σημασία ύπαρξης και άνθισης της ποντοπόρου ναυτιλίας και των τύπων πλοίων που χρησιμοποιούνται. Γίνεται ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με την κατανάλωση των καυσίμων και μοντέλων που έχουν χρησιμοποιηθεί για αυτό το σκοπό. Εν συνεχεία, δίνεται ο ορισμός της οικονομετρίας, ο ορισμός της πολλαπλής παλινδρόμησης και της εκτίμησης των χρησιμοποιούμενων μεταβλητών. Αναφερόμενοι στην οικονομετρική ανάλυση, παρουσιάζονται το οικονομετρικό υπόδειγμα, που δημιουργήθηκε για το σκοπό της παρούσας μελέτης στο στατιστικό πρόγραμμα Eviews, όλα τα στάδια της ανάλυσης που αφορούν τον καθορισμό των μεταβλητών που απαρτίζουν το παρόν υπόδειγμα, την παρουσίαση των περιγραφικών στατιστικών με χρήση διαγραμμάτων και γραφικών παραστάσεων ανά τύπο πλοίου. Αναλύεται η διαφοροποίηση της κατανάλωσης για κάθε μία μεταβλητή.
Στη συνέχεια γίνεται διατύπωση και παρουσίαση των οικονομετρικών τεχνικών που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση και γίνεται έλεγχος των αποτελεσμάτων της εκτίμησης της κατανάλωσης.
Χρησιμοποιούνται οι εκτιμημένοι συντελεστές των ανεξάρτητων μεταβλητών του οικονομετρικού μοντέλου που δημιουργήθηκε, για να υπολογίσουμε την κατανάλωση καυσίμων και μετά το κόστος της, για το δείγμα των πλοίων που διαθέτουμε, με πραγματικά δεδομένα, σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, για τους μήνες Δεκέμβριο 2016 με Μάρτιο 2017, ημερησίως και για το σύνολο της χρονικής περιόδου των δεδομένων. Τέλος, καταλήγουμε σε συμπεράσματα για την κατανάλωση των καυσίμων ανά τύπο πλοίου και τις κύριες μεταβλητές που την επηρεάζουν, από τα δείγματα της βιβλιογραφίας που παρουσιάζονται, καθώς και από το παρόν οικονομετρικό μοντέλο.