Ο ρόλος και η λειτουργία της θαλάσσιας ασφάλισης στα μεγάλα ναυτικά ατυχήματα στο θαλάσσιο χώρο
The role and operation of marine insurance in major maritime accidents at sea
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ναυτασφάλιση ; P&I Clubs ; Αποζημίωση ; Θαλάσσια ρύπανση ; Ανθρώπινος παράγοντας ; Μέτρα αντιμετώπισης ατυχήματος ; Αγία Ζώνη ; Costa ConcordiaΠερίληψη
Η εργασία αυτή αποτελεί μια βιβλιογραφική ανασκόπηση του θεσμού της ναυτασφάλισης και των φορέων αυτής. Μέσα από τις ενδελεχείς αναφορές καταδεικνύεται ο ρόλος των P&I Clubs και εξηγείται λεπτομερώς το σύνολο των κινδύνων που καλύπτονται από αυτά αλλά και ο τρόπος ικανοποίησης των απαιτήσεων στη ναυτιλιακή αγορά εν γένει. Πέρα από αυτά, το παρόν έγγραφο παρουσιάζει τη σχέση μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών και των Ομίλων P & I αλλά και τη σχέση των P & I Clubs μεταξύ τους. Ο θεσμός της ναυτασφάλισης υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια και η αναγκαιότητα ύπαρξης του δημιουργήθηκε από την παράλληλη ανάγκη των ανθρώπων να προστατευτούν από το αβέβαιο θαλάσσιο περιβάλλον που επιφυλάσσει πολλούς κινδύνους. Για αυτό στις μέρες μας έχει υιοθετηθεί ένα υποχρεωτικό θεσμικό πλαίσιο θαλάσσιας ασφάλισης που αφορά το σύνολο της ναυτιλιακής κοινότητας. Υπο το πρίσμα αυτό, γίνεται και μια μελέτη των αλλαγών που επέφερε ο αγγλικός ασφαλιστικός νόμος “Insurance Act 2015” στο νόμο για τη θαλάσσια ασφάλιση “Marine Insurance Act 1906”, δεδομένης πάντα της σημασίας του αγγλικού δικαίου στη θαλάσσια ασφάλιση.
Περαιτέρω, γίνεται εκτενής αναφορά στους παράγοντες, στα αίτια αλλά και στις επιπτώσεις που προκαλούν τα μεγάλα ναυτικά ατυχήματα του θαλάσσιου χώρου στο σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας, στους ανθρώπους, στα κράτη, στο περιβάλλον και σε οποιονδήποτε άλλο εμπλεκόμενο φορέα. Σε αυτό το κομμάτι της εργασίας υπάρχει προφανής σύνδεση με το ναυτασφαλιστικό δίκαιο δεδομένου πως κάθε ατύχημα εγείρει αξιώσεις αλλά και απαιτήσεις. Οι Διεθνείς Οργανισμοί επιδιώκουν με κάθε μέσο την καταγραφή και ποσοτικοποίηση των δεδομένων των ατυχημάτων μέσα από επιστημονικές μελέτες ώστε να βρεθούν λύσεις αντιμετώπισης τους. Το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων των ναυτικών ατυχημάτων καλύπτεται από τα P&I Clubs και διέπεται από τις Διεθνείς Συμβάσεις του IMO που στόχο έχουν την καταστολή, τον περιορισμό αλλά και την πρόληψη των ναυτικών ατυχημάτων.