Έλεγχος διαφοράς επίδοσης μεταξύ φύλων στη διδασκαλία εννοιών τεχνολογίας και μηχανικής στην πρώτη σχολική ηλικία με χρήση του προϊόντος εκπαιδευτικής ρομποτικής UARO
Controlling the difference in performance amongst the sexes in teaching technology concepts and mechanics in the first school age using the robotics educational product UARO
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
STEM ; UARO ; Εκπαιδευτική ρομποτική ; Πρώτη σχολική ηλικία ; Φύλο ; Φυλετικό τεχνολογικό χάσμαΠερίληψη
Στα εφόδια που πρέπει να αποκτήσουν οι σημερινοί μαθητές, συμπεριλαμβάνεται η καλλιέργεια δεξιοτήτων και συμπεριφορών άμεσα συνδεδεμένων με τις νέες τεχνολογίες και την αλληλεπίδρασή τους με αυτές. Η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η δημιουργικότητα είναι μερικές από τις δεξιότητες που έχουν αναγνωριστεί ως απαραίτητες για τους μαθητές του 21ου αιώνα. Στην ανάπτυξη τέτοιων δεξιοτήτων, επιστήμες όπως τα μαθηματικά, η φυσική, η πληροφορική και η τεχνολογία (STEM) μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά με τα εργαλεία και τις δραστηριότητες που προσφέρουν. Παράλληλα, έχει τονιστεί η ανάγκη για ενδυνάμωση του ενδιαφέροντος των νέων για τα επιστημονικά πεδία του STEM καθώς και για τα ανάλογα επαγγέλματα. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια στροφή προς τους τομείς του STEM στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα. Η ρομποτική θεωρείται από πολλούς ερευνητές ως ένα από τα καταλληλότερα μέσα για την εμπλοκή των μαθητών με τις επιστήμες του STEM, εξαιτίας της διεπιστημονικότητας που την χαρακτηρίζει. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η τεχνολογία κατέχει ζωτικό ρόλο στις θέσεις εργασίας και ότι κατά πλειοψηφία τα καινούργια επαγγέλματα είτε σε ιδιωτικό είτε σε δημόσιο τομέα θα είναι τεχνολογικά προσανατολισμένα ανακύπτει ένα σημαντικό ερώτημα σχετικά με το αν τα δύο φύλα έχουν ίσες ευκαιρίες και ίση συμμετοχή σε αυτόν τον ραγδαία αναπτυσσόμενο προσανατολισμό. Η έρευνα αυτή εξετάζει την επίδοση των αγοριών και των κοριτσιών σε δραστηριότητες εκπαιδευτικής ρομποτικής. Ελέγχει εάν κάποιο από τα δύο φύλα υπερτερεί σε ικανότητες και δεξιότητες που συνδέονται με αυτό το αντικείμενο καθώς και παράγοντες που μπορεί να συμβάλλουν σε αυτή τη διαφορά απόδοσης. Κατά τη διεξαγωγή της χρησιμοποιήθηκαν ειδικά διαμορφωμένα φύλλα εργασίας για το προϊόν εκπαιδευτικής ρομποτικής UARO καθώς και ερωτηματολόγια που δόθηκαν στους μαθητές μετά το πέρας των συναντήσεων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα δύο φύλα ανταποκρίθηκαν το ίδιο καλά και με τον ίδιο ενθουσιασμό στις δραστηριότητες της ρομποτικής και κατανόησαν μέσω αυτών έννοιες φυσικής, μηχανικής και μαθηματικών. Ωστόσο, διαφέρουν ως προς την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους και ως προς τον επαγγελματικό προσανατολισμό τους. Από τα αποτελέσματα ανακύπτει η ανάγκη για περαιτέρω εξέταση των κοινωνικών θεσμών και παραγόντων που επιδρούν στη διαμόρφωση των κατευθύνσεων των δύο φύλων.