Διοίκηση ανθρώπινων πόρων και εργασιακή ικανοποίηση: μελέτη περίπτωσης Δημόσιου Οργανισμού
Human resource management and job satisfaction: a public organization case study
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διοίκηση ανθρωπίνων πόρων ; Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ; Εργασιακή ικανοποίηση ; Προγραμματισμός ; Προσέλκυση ανθρωπίνων πόρων ; Πληροφοριακά συστήματα διοίκησης ; Αξιολόγηση ; Πολιτική αμοιβών ; Ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων ; Εργασιακές σχέσειςΠερίληψη
Οι σύγχρονες επιχειρήσεις λειτουργούν σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ασταθές και ανταγωνιστικό λόγω της παγκοσμιοποίησης, της οικονομικής κρίσης και της τεχνολογικής εξέλιξης και βρίσκονται αντιμέτωπες με συνεχείς αλλαγές και προκλήσεις, ευκαιρίες και απειλές. Έτσι, στοχεύουν μέσα από την αξιοποίηση των παραγωγικών πόρων που έχουν στη διάθεσή τους, στην επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει. Αυτό που κυρίως διαφοροποιεί μια επιχείρηση δεν είναι ο εξοπλισμός ή η τεχνολογία που διαθέτει, αλλά το ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο με τη σωστή πολιτική μπορεί να μετατραπεί σε στρατηγικό πλεονέκτημα.
Με δεδομένη την καθοριστική σημασία που έχει η εργασία στη ζωή του ανθρώπου, γίνεται αντιληπτό πόσο είναι απαραίτητο να αντλούν οι εργαζόμενοι ικανοποίηση κατά την άσκησή της, εφόσον της αφιερώνουν καθημερινά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους, καθώς μέσω αυτής ικανοποιούν τις ανάγκες τους αλλά και προσδιορίζονται κοινωνικά.
Η εργασία αυτή χωρίζεται σε επτά κεφάλαια. Το πρώτο κεφάλαιο περιλαμβάνει μια εισαγωγή για τη σημασία των ανθρώπινων πόρων σε μια επιχείρηση και την αμφίδρομη σχέση που αναπτύσσεται, καθώς η απόδοση των εργαζομένων εξαρτάται από την εργασιακή ικανοποίηση που προσλαμβάνουν.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη Διοίκηση των Ανθρώπινων Πόρων και στους στόχους, τη σημασία και το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει στην επιχείρηση, οδηγώντας την να αποκτήσει ισχυρά αντανακλαστικά στις συνεχείς αλλαγές που συμβαίνουν στο περιβάλλον της και δημιουργώντας με τις ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού της το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Στο τρίτο κεφάλαιο αναδεικνύουμε πώς μπορεί να καταστεί, μέσα από τις λειτουργίες της, αποτελεσματική η Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, ώστε να συμβάλει στην επιτυχία των εταιρικών στόχων. Μέσα από τον προγραμματισμό της εργασίας, την προσέλκυση και επιλογή ικανών στελεχών, την αξιολόγηση και επιβράβευση της απόδοσης, αλλά και την ανάπτυξη διαύλων επικοινωνίας μπορεί να δημιουργήσει τα θεμέλια για ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό εργασιακό περιβάλλον.
Στο τέταρτο κεφάλαιο επισημαίνουμε τη δυνατότητα που έχει η Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων (ΔΑΠ) να δημιουργήσει στους εργαζόμενους ένα κλίμα αφοσίωσης και εμπιστοσύνης. Με το σύνολο των πρακτικών και των πολιτικών που θα εφαρμόσει η ΔΑΠ μπορεί να εμπνεύσει, να παρακινήσει, να επιβραβεύσει, να εκπαιδεύσει και να εξελίξει το προσωπικό της, ώστε δημιουργώντας συγχρόνως ένα δίκαιο και ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, να παρέχει ικανοποίηση στο ανθρώπινο δυναμικό ωθώντας το σε συνεχή βελτίωση της απόδοσής του και καταστώντας το υπερήφανο για την εργασία του.
Στο πέμπτο κεφάλαιο έχουμε τη μελέτη περίπτωσης ενός δημόσιου οργανισμού. Αρχικά, γίνεται μια περιγραφή της εταιρίας που επιλέξαμε αναφέροντας τη διαδρομή της και εστιάζοντας στο γεγονός της παύσης και της επαναλειτουργίας της, την παρουσία της στο χώρο των ΜΜΕ, το οργανόγραμμα και τις λειτουργίες της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού, καθώς και τους παράγοντες από τους οποίους μπορούν οι εργαζόμενοι να αντλούν εργασιακή ικανοποίηση συγκρίνοντας τι ίσχυε πριν και μετά από την επανέναρξή της. Στη συνέχεια, αναφέρουμε τη μεθοδολογία της έρευνας, η οποία περιλαμβάνει τη διαδικασία της έρευνας και τη μέθοδο συλλογής του δείγματος, τη δομή του ερωτηματολογίου και τα ερευνητικά ερωτήματα.
Στο έκτο κεφάλαιο παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της εμπειρικής έρευνας που προέκυψαν από τη στατιστική επεξεργασία των απαντήσεων που δόθηκαν, τα οποία αναλύονται και συγκρίνονται.
Στο έβδομο κεφάλαιο αποτυπώνονται τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τη στατιστική και βιβλιογραφική έρευνα και γίνονται προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
Η εργασία ολοκληρώνεται με τη βιβλιογραφία και το παράρτημα, το οποίο περιλαμβάνει το ερωτηματολόγιο της έρευνας.