Οριακή μεταβολή καινοτομίας – το μέλλον των ελληνικών φαρμακευτικών εταιρειών: απόψεις των εμπλεκομένων και στρατηγικές αντιμετώπισης
Incremental innovation - the future of greek pharmaceutical industry: stakeholders’ opinion and implementation strategies
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Οριακή μεταβολή καινοτομίας ; Έρευνα και ανάπτυξη ; Φαρμακοβιομηχανία ; Φάρμακα ; Incremental innovation ; Research and development ; Pharmaceutical industry ; Drugs ; Me-too φάρμακα ; Follow-on φάρμακαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική είναι μια ερευνητική εργασία που ασχολείται με την έννοια της οριακής μεταβολής της καινοτομίας στη φαρμακευτική βιομηχανία. Μετά την οικονομική κρίση του 2008, η Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα που συνδέονται με υψηλό δημόσιο χρέος και έλλειμμα. Λόγω της σημαντικής τους συμβολής στις δαπάνες του δημόσιου τομέα, μέρος των προσπαθειών για μείωση των δημόσιων δαπανών αφορούσε την εστίαση στις φαρμακευτικές αγορές. Κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, η φαρμακευτική βιομηχανία ήταν υπεύθυνη για χιλιάδες νέα φάρμακα, βασισμένα σε εκατοντάδες χιλιάδες μικρότερες οριακές καινοτομίες. Ωστόσο, οι επικριτές ήταν εξαιρετικά αρνητικοί σε ό, τι αναφέρονται ως φάρμακα "me-too" ή "follow-on", διότι ισχυρίζονται ότι είναι απλά αντίγραφα ήδη υπαρχόντων μορίων. Ωστόσο, στην πραγματικότητα οι περισσότερες φαρμακευτικές καινοτομίες είναι εξελικτικές. Επιπρόσθετα, οι εταιρείες συχνά ανακαλύπτουν αργότερα την εξέλιξη του πόσο καινοτόμο είναι το νέο φάρμακο τους στην πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, οι αυξημένες βελτιώσεις στη θεραπεία μπορούν να αποφέρουν μεγάλο οφέλη στους ασθενείς και στα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης. Επειδή η καινοτομία είναι το αίμα ζωής της φαρμακοβιομηχανίας.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, η έρευνα και ανάπτυξη (Ε & Α) περιορίζεται στις φάσεις 3 και 4 των κλινικών δοκιμών και δεν υπάρχει δυνατότητα εξεύρεσης νέων πρωτοποριακών φαρμάκων. Σε μεγάλο βαθμό, η ελληνική φαρμακευτική βιομηχανία παράγει «γενόσημα» φάρμακα, αλλά τα κέρδη τους είναι πολύ χαμηλά, ιδίως μετά από υποχρεωτικές εκπτώσεις και εκπτώσεις. Ως εκ τούτου, τα αυξημένα προϊόντα καινοτομίας, τα οποία δεν απαιτούν έρευνα επειδή θεωρούνται καινοτόμα και τιμολογούνται ως πρωτότυπα, προσφέρουν στην ελληνική φαρμακευτική βιομηχανία την ευκαιρία να αυξήσει σημαντικά την κερδοφορία της και να εξασφαλίσει το μέλλον της. Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η οριακή μεταβολή της καινοτομίας είναι ο δρόμος για την επόμενη ημέρα της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας.