Ανάπτυξη μεθόδου εκτίμησης της ετοιμότητας της σχολικής μονάδας για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εκπαιδευτική τεχνολογία ; Τεχνολογικές καινοτομίες ; Σχολική ετοιμότητα ; Νέες τεχνολογίες ; Σχολική ηγεσία ; Καινοτόμες δράσειςΠερίληψη
Στην παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρήθηκε η ανάπτυξη μιας μεθόδου για την εκτίμηση της ετοιμότητας της σχολικής μονάδας για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων με τη χρήση τεχνολογίας. Βασικός στόχος της μεθόδου είναι να προσδιορίσει το αν θα μπορούσε να εφαρμοστεί επιτυχώς μια συγκεκριμένη καινοτόμος εκπαιδευτική δράση σε μια σχολική μονάδα, η οποία προϋποθέτει τη χρήση τεχνολογικών μέσων.
Αρχικά, το βιβλιογραφικό μέρος της εργασίας περιλαμβάνει την αποσαφήνιση βασικών εννοιών, όπως είναι η ευρύτερη έννοια της καινοτομίας, αλλά και αυτή της εκπαιδευτικής καινοτομίας και των ειδών της. Ακόμη, σε αυτό παρουσιάζεται η διαδικασία εισαγωγής, υλοποίησης και θεσμοθέτησης των εκπαιδευτικών καινοτομιών στις σχολικές μονάδες. Επιπλέον, δίνεται έμφαση στις προσπάθειες εισαγωγής καινοτόμων δράσεων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σε επόμενο κεφάλαιο της βιβλιογραφικής ανασκόπησης προσεγγίζεται ο όρος της ετοιμότητας των σχολικών μονάδων για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων και αναλύονται διεξοδικώς οι παράγοντες οι οποίοι συντελούν σε αυτή. Αξίζει να αναφερθεί ότι, εφόσον δεν έχει αναπτυχθεί κάποια αντίστοιχη μέθοδος μέχρι τώρα, κρίθηκε σημαντική η παρουσίαση δύο παρόμοιων εργαλείων.
Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά της μεθόδου, αυτή αναπτύχθηκε για να εφαρμοστεί σε ιδιωτικά σχολεία, ωστόσο θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε δημόσια σχολεία. Η εφαρμογή της προηγείται της εισαγωγής κάποιας εκπαιδευτικής δράσης στη σχολική μονάδα. Ακόμη, η μέθοδος περιλαμβάνει κάποια στάδια εφαρμογής. Πιο συγκεκριμένα, τη συλλογή δεδομένων, την ανάλυση τους, την εξαγωγή συμπερασμάτων και τη σύνταξη μιας αναφοράς με τα αποτελέσματα. Τα δεδομένα συλλέγονται από τον ιδιοκτήτη της σχολικής μονάδας, τον διευθυντή, τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα συμμετέχουν στην εκπαιδευτική δράση και τον υπεύθυνο τεχνολογίας. Τα εργαλεία συλλογής δεδομένων είναι η συνέντευξη για τον ιδιοκτήτη και τον διευθυντή του σχολείου και το ερωτηματολόγιο για τους εκπαιδευτικούς και τον υπεύθυνο της τεχνολογίας.
Η εφαρμογή της μεθόδου σε δύο σχολικές μονάδες στο πλαίσιο της υλοποίησης της εκπαιδευτικής δράσης “EduComics” απέφερε πλούτο αποτελεσμάτων και επέτρεψε την αξιολόγησή της από την ερευνήτρια και την ανίχνευση των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων αυτής.