The operational cost of marine insurance and P & I Clubs as a parametre in the total cost of a maritime company
Το διαχειριστικό κόστος της ναυτικής ασφάλισης και των P & I Clubs ως παράμετρος του συνολικού κόστους της ναυτιλιακής επιχείρησης
Master Thesis
Συγγραφέας
Venieratou, Theodora Ino
Βενιεράτου, Θεοδώρα - Ινώ
Ημερομηνία
2018-02Επιβλέπων
Βλάχος, ΓεώργιοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ναυτική ασφάλιση ; P & I ClubsΠερίληψη
Η θαλάσσια ασφάλιση καλύπτει την οικονομική ζημία από απώλεια ή βλάβη των πλοίων, των φορτίων, των τερματικών σταθμών, όπως και κάθε άλλη ηθική και κοινωνική βλάβη, που ενδεχομένως προκύψει από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Οι φορείς της παραδοσιακής ναυτικής ασφάλισης είναι ο Lloyd’s of London, οι πράκτορες (brokers), το Ινστιτούτο των Ασφαλιστών του Λονδίνου (I.L.U), η Διεθνής Ασφαλιστική Ένωση (I.U.A) και άλλες ενώσεις ασφαλιστών.
Η παραδοσιακή ασφάλιση καλύπτει το πλοίο και τον εξοπλισμό του (Hull & Machinery) ή το φορτίο (Cargo Insurance).
Η ασφάλιση «Προστασία & Αποζημίωση» καλύπτει τις αξιώσεις τρίτων έναντι μη προβλέψιμων «ανοιχτών κινδύνων». Παρέχεται από τους μη κερδοσκοπικούς αλληλοασφαλιστικούς οργανισμούς “Protect and Indemnity Clubs” (P&I Clubs).
Τα 13 P&I Clubs έχουν προσχωρήσει στο θεσμό της Διεθνούς Συμφωνίας (International Group Agreement, IGA) ως μέλη μιας ευρύτερης ομάδας.
Το κόστος μιας ναυτιλιακής εταιρείας κατανέμεται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
(1) Λειτουργικά έξοδα (14% του συνολικού κόστους). Αναλύονται σε: α) δαπάνες πληρώματος β) αποθέματα - αναλώσιμα γ) συντήρηση και επισκευή δ) ασφάλιση ε) διοικητικά. (2) Έξοδα περιοδικής συντήρησης (drydocking και επιθεωρήσεις του πλοίου, 4%) (3) Κόστος ταξιδίου (40%) που περιλαμβάνει καύσιμα, λιμενικές χρεώσεις, τέλη διελεύσεως καναλιών, κόστη σχετιζόμενα με το φορτίο (cargo-handling). (4) Κόστος κεφαλαίου (42% - αγορά του πλοίου, περιοδικές πληρωμές σε επενδυτές ή τραπεζίτες).
- Τα έξοδα πληρώματος αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό στα λειτουργικά έξοδα (άνω του 50%), ενώ η ασφάλιση (H&M + P&I clubs) το μικρότερο (κάτω του 10%).
- Τα έξοδα ασφάλισης είναι μεγαλύτερα ως ποσοστό στα μεγαλύτερα πλοία.
- Η ασφάλιση H&M είναι συνήθως μεγαλύτερη ως κόστος έναντι αυτής σε P&I clubs.
Παράγοντες που αυξάνουν αυτοτελώς τα ασφάλιστρα αποτελούν:
- Η μεγάλη ηλικία ενός πλοίου, το είδος (κρουαζιερόπλοια, δεξαμενόπλοια) και το μέγεθος του πλοίου, η πειρατεία, ο φόβος για τρομοκρατικά χτυπήματα και οι καταστροφές από φυσικά αίτια.
Παράγοντες που μειώνουν τα ασφάλιστρα ως ποσοστό του συνολικού κόστους αποτελούν οι μεταβολές στη ζήτηση. Όταν αυξάνεται η ζήτηση έχουμε αύξηση του συνολικού κόστους και μείωση των ασφαλίστρων, ως ποσοστού του συνολικού κόστους. Επίσης η αύξηση της προσφοράς κεφαλαίων για επένδυση έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η προσφορά ασφαλιστικών προϊόντων από περισσότερες πηγές και έτσι να μειώνονται τα ασφάλιστρα.
Το κόστος συμμετοχής σε P & I clubs επηρεάζεται επιπροσθέτως και από ρυθμιστικές διατάξεις όπως η MARPOL Convention, που θεσπίστηκαν μετά από ατυχήματα που προκάλεσαν μεγάλη ρύπανση. Αυτές στην αρχή αύξησαν τα ασφάλιστρα, στη συνέχεια όμως σημειώθηκε σταθεροποίηση και ελλάτωση, λόγω μειώσεως των ατυχημάτων και γενικά των «ασφαλιστικών περιπτώσεων».