Η επίδραση των παραγόντων διάρθρωσης και λειτουργίας οργανισμών στην αποτελεσματικότητα τους : η περίπτωση των ΤΕΙ
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Πόζιος, Ιωάννης Ε.
Ημερομηνία
2007-01-24Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ιδρύμα (Τ.Ε.Ι.) ; Εκπαίδευση -- Διοίκηση και οργάνωσηΠερίληψη
Σκοπός της διατριβής είναι να ερευνήσει τους παράγοντες της διάρθρωσης και της
λειτουργίας οργανισµών ως προς τον τρόπο που αυτοί επιδρούν στην
αποτελεσµατικότητά του. Συγκεκριµένα, η µελέτη αυτή εξειδικεύεται στο να
προσδιορίσει εάν και σε ποιο βαθµό οι παρακάτω παράγοντες επηρεάζουν την
αποτελεσµατικότητα ενός οργανισµού και ειδικότερα των διοιικητικών υπηρεσιών
των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων (ΤΕΙ) στην Ελλάδα στην άσκηση του
διοικητικού τους έργου. Τα ΤΕΙ, στην παρούσα έρευνα, προσεγγίζονται ως
οργανισµοί, ανεξάρτητα από το εκπαιδευτικό σκέλος των υπηρεσιών που παρέχουν.
Από το σύνολο των παραγόντων της διάρθρωσης και λειτουργίας µιας
οργάνωσης επιλέχθηκαν συγκεκριµένα οι ακόλουθοι:
• Η τυποποίηση
• Η τυπική εξουσία
• Η ενότητα εντολής - αλληλουχία
εντολών
• Η τυπικότητα • Η λήψη αποφάσεων
• Η συγκέντρωση-
αποκέντρωση
• Το άγχος
• Η ποιότητα της επικοινωνίας
Οι εν λόγω παράγοντες, που αποτελούν τις ανεξάρτητες µεταβλητές της
µελέτης, δοκιµάστηκαν ως προς την επίδραση που ασκούν στην εξαρτηµένη
µεταβλητή, που είναι η αποτελεσµατικότητα του οργανισµού, η οποία µετρήθηκε
µε βάση δύο µεταβλητές:
• την αντιλαµβανόµενη αποτελεσµατικότητα
• την ικανοποίηση από την εργασία
Από την έρευνα προέκυψαν σηµαντικές, στατιστικά, σχέσεις µεταξύ των
µεταβλητών. Οι σχέσεις αυτές καταγράφουν την επίδρασή τους στην
αποτελεσµατικότητα των ΤΕΙ, όσον αφορά το διοικητικό έργο που ασκείται από τα
στελέχη της διοίκησης και δεν αναφέρονται στην αποτελεσµατικότητα της
παρερχοµένης εκπαίδευσης.
Οι σχέσεις που προέκυψαν δίνουν σαφείς απαντήσεις στα ερωτήµατα της
έρευνας και µπορούν να συµβάλουν σηµαντικά στη διοίκηση των ανώτατων
εκπαιδευτικών ιδρυµάτων στην Ελλάδα, και ειδικότερα των ΤΕΙ. Η αξία των
πορισµάτων της διατριβής φιλοδοξεί να έχει ευρύτερο ενδιαφέρον, γεγονός που
αποτελεί στόχο κάθε επιστηµονικού έργου.