Ο ρόλος των δικτύων στην προώθηση της στρατηγικής, των προτεραιοτήτων & των προγραμμάτων των διεθνών οργανισμών: η περίπτωση των πανεπιστημιακών εδρών & δικτύων UNESCO / UNITWIN
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Διεθνείς σχέσεις ; Θεωρία δικτύων ; Διεθνείς οργανισμοί ; Εκπαίδευση ; Πρόγραμμα Πανεπιστημιακών Εδρών & Δικτύων UNESCO/UNITWIN ; Βιώσιμη ανάπτυξη ; International relations ; Network theory ; International organizations ; UNESCO ; Sustainable development ; UNITWIN/UNESCO Chairs ProgrammeΠερίληψη
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει, μέσω της μελέτης πρωτογενών και δευτερογενών πηγών, τη συμβολή των δικτύων στην προώθηση τόσο της Στρατηγικής και των Προτεραιοτήτων, όσο και των Προγραμμάτων των Διεθνών Οργανισμών, εξετάζοντας ως μελέτη περίπτωσης το Παγκόσμιο Δίκτυο Πανεπιστημιακών Εδρών UNESCO/UNITWIN. Για το σκοπό αυτό, αρχικά αναλύεται η Θεωρία Δικτύων στις διεθνείς σχέσεις, με έμφαση στους διεθνείς οργανισμούς, ενώ στη συνέχεια, παρουσιάζονται τα σημαντικότερα δίκτυα που έχει συστήσει η UNESCO στους πέντε τομείς της αρμοδιότητάς της, εστιάζοντας κυρίως στον τομέα της εκπαίδευσης. Στη συνέχεια, αναλύεται το Πρόγραμμα Πανεπιστημιακών Εδρών UNESCO/UNITWIN. Περιγράφεται ο σκοπός του Προγράμματος, η διαδικασία ίδρυσης Έδρας UNESCO και ο συντονιστικός ρόλος του διεθνούς οργανισμού, ενώ στο επόμενο κεφάλαιο παρουσιάζεται η γεωγραφική και κυρίως, η θεματική κατανομή των 667 πανεπιστημιακών Εδρών UNESCO, μέσω της οποίας διαφαίνεται καθαρά η τάση του διεθνούς Οργανισμού να χρησιμοποιεί το εν λόγω δίκτυο ως όχημα προώθησης των αξιών και των προτεραιοτήτων του. Στη συνέχεια, περιγράφεται η ιδιαίτερα επιτυχημένη υλοποίηση του Προγράμματος στην Ελλάδα και επιχειρείται η σύγκριση με χώρες των Βαλκανίων, της Μεσογείου και της δυτικής Ευρώπης, ενώ διαπιστώνεται η ανάγκη ίδρυσης νέων ελληνικών Εδρών UNESCO με καινοτόμες θεματικές, με έμφαση στις προτεραιότητες του τομέα Εκπαίδευσης και άμεσα συνδεδεμένες τόσο με τις διεθνείς, όσο και με τις ευρωπαϊκές εξελίξεις. Η μελέτη ολοκληρώνεται με την παρουσίαση των πλεονεκτημάτων από τη λειτουργία του Προγράμματος, τόσο για τα Πανεπιστήμια και τα Κράτη Μέλη που συμμετέχουν, όσο και για το Διεθνή Οργανισμό.