Οι πρόσφατες εξελίξεις οι οποίες τείνουν προς τη μελλοντική καθιέρωση "πράσινων πλοίων" (green ships) και τα αναμενόμενα αποτελέσματα επί του παγκοσμίου εμπορικού στόλου
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Πράσινα πλοία ; Ναυτιλιακή πολιτική ; Ναυτιλιακές εταιρείες ; Θαλάσσια ρύπανση ; Green shippingΠερίληψη
Για να ανακαλύψουμε αν όντως υπάρχει μια τάση καθιέρωσης «πράσινων πλοίων»,
θα πρέπει πρώτα να παρακολουθήσουμε τις ιστορικές εξελίξεις σε πολιτικό επίπεδο,
οι οποίες έχουν συμβάλει στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Έτσι θα
φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση για το τι ισχύει και τι όχι πάνω σε αυτόν τον
τομέα. Πριν από αυτό όμως πρέπει να δούμε πιο σφαιρικά το ρόλο του πλοίου στις
διεθνείς μεταφορές αλλά και το ρόλο των Διεθνών Οργανισμών για τη ναυτιλία.
Έπειτα θα ελέγξουμε τη ναυτιλιακή πολιτική συγκριτικά στις ΗΠΑ και Ε.Ε., ενώ
θα δοθεί και ιδιαίτερη σημασία στην οργάνωση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η
κατηγοριοποίηση των ειδών ρύπανσης είναι επίσης σημαντική σε αυτήν την
προσπάθεια έρευνας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Πρέπει πρώτα
όμως να χωρίσουμε τα είδη ρύπανσης για να δούμε ποια είναι τα αποτελέσματα που
αυτά φέρνουν.
Στην παρούσα εργασία θα δούμε ακόμα ποιες πολιτικές επιχειρούν να μας
προστατέψουν από τη θαλάσσια ρύπανση και ποια είναι τα εργαλεία για την
καταπολέμησή της. Δε θα μπορούσε φυσικά να λείπει η αναφορά στις διεθνείς
εκείνες συνθήκες που έχουν υπογράψει κράτη και οργανισμοί και σχετίζονται με τη
θαλάσσια ρύπανση. Στη συνέχεια γίνεται μνεία στη προσπάθεια του «πράσινου
πλοίου του μέλλοντος», στην απογραφή των επικίνδυνων υλικών αλλά και στον
δείκτη σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης.
Τέλος, καταγράφονται κάποια συμπερασματικά σχόλια μετά από τη βιβλιογραφική
έρευνα στις εξελίξεις που οδηγούν στη καθιέρωση των «πράσινων» πλοίων. Στο
τελευταίο δηλαδή κεφάλαιο της παρούσας εργασίας θα προσπαθήσω να απαντήσω
στο ερώτημα αν μπορεί κανείς τελικά να καταγράψει τα αναμενόμενα αποτελέσματα
που θα είχε η καθιέρωση των πράσινων πλοίων.