Η επαγγελματική ικανοποίηση και αξιολόγηση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στα στρατιωτικά νοσοκομεία της Αθήνας
Job satisfaction and evaluation of medical and nursing staff in the military hospitals of Athens
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εργασιακή ικανοποίηση ; Νοσηλευτικό προσωπικό ; Ιατρικό προσωπικό ; 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας ; Job satisfaction ; Medical personnel ; Nursing staff ; 251 Hellenic Air Force General HospitalΠερίληψη
Εισαγωγή: Η μέτρηση της ικανοποίησης των εργαζομένων αποτελεί ένα από τα
βασικά θέματα που πρέπει να απασχολούν τις διοικήσεις των οργανισμών. Αυτό
επιβάλλεται για λόγους τόσο οργανωτικούς όσο και ανθρωπιστικούς, καθώς η
επαγγελματική ικανοποίηση των εργαζομένων συνδέεται άμεσα με την καλή σωματική
και ψυχική τους υγεία.
Σκοπός: Βασικός σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει το βαθμό της
επαγγελματικής ικανοποίησης του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού που
υπηρετεί στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας. Επιπρόσθετοι στόχοι της, ήταν να
συγκρίνει τις εννέα διαστάσεις ικανοποίησης μεταξύ τους καθώς και να συσχετίσει
κάθε διάσταση με τα δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων.
Υλικό - Μέθοδος: Για τη συλλογή των δεδομένων, χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο
αποτελούμενο από δύο θεματικές ενότητες: η πρώτη αφορούσε τα δημογραφικά και
κοινωνικο - οικονομικά χαρακτηριστικά του δείγματος, ενώ η δεύτερη αποτελούνταν
από το στατιστικό εργαλείο Job Satisfaction Survey - JSS του Καθηγητή Ψυχολογίας
του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Paul Spector
(ελεύθερη χρήση διαδικτυακά). Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 111 ιατροί και
νοσηλευτές, διαφορετικών ειδικοτήτων και κλινικών, που εργάζονταν στο 251 Γενικό
Νοσοκομείο Αεροπορίας κατά το χρονικό διάστημα 2 μηνών (Μάιος - Ιούνιος 2017). Η
στατιστική ανάλυση πραγματοποιήθηκε με τη χρήση του προγράμματος Statistical
Package for Social Sciences (SPSS) έκδοση 19.0 for Windows.
Αποτελέσματα: Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ως σημαντικούς παράγοντες
εργασιακής ικανοποίησης τον τρόπο άσκησης της εποπτείας καθώς και τους ανθρώπους
που την ασκούν στο Νοσοκομείο (προϊστάμενες αρχές), τη συνεργασία και τις σχέσεις
με τους συναδέλφους και τη φύση της ίδιας της εργασίας (παροχή ιατρικών και
νοσηλευτικών υπηρεσιών). Οι τρεις αυτοί παράγοντες είναι οι μοναδικοί από τους
εννέα παράγοντες του ερωτηματολογίου που προκαλούν εργασιακή ικανοποίηση στο
ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του Νοσοκομείου. Στατιστικά σημαντικές
αποδείχτηκαν, η σχέση του φύλου των ερωτηθέντων με την ικανοποίηση που αντλούν
από τη συνεργασία τους με τους συναδέλφους καθώς επίσης η σχέση της ηλικίας και
των ετών προϋπηρεσίας με την ικανοποίηση που αντλούν από τη φύση της εργασίας
τους. Επιπρόσθετα, σημαντική ήταν η σχέση των βασικών επαγγελματικών σπουδών με
την ικανοποίηση που αντλούν από τις ενδεχόμενες ανταμοιβές και τη σχέση που έχει το
καθεστώς εργασίας (μόνιμος υπάλληλος/συμβασιούχος) και το επάγγελμα (ιατρός/
νοσηλευτής/τρια) με την ικανοποίηση που αντλούν οι εργαζόμενοι από το μισθό.
Τέλος, σημαντική ήταν η σχέση της οικονομικής κατάστασης των συμμετεχόντων με
την ικανοποίηση που αντλούν από τις συνθήκες λειτουργίας ενώ δεν υπήρξαν
σημαντικές διαφορές στις βαθμολογίες ικανοποίησης των συμμετεχόντων ανάλογα με
την οικογενειακή τους κατάσταση.
Συμπεράσματα: Όσον αφορά τη συνολική ικανοποίηση από την εργασία, το ιατρικό
και νοσηλευτικό προσωπικό βιώνει εργασιακή δυσαρέσκεια. Το 11,7% από τους
συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν ικανοποιημένοι από την εργασία τους στο
Νοσοκομείο. Οι ερωτηθέντες που τήρησαν ουδέτερη στάση (ούτε δυσαρεστημένοι/ούτε
ικανοποιημένοι) κυμάνθηκαν στο 52,3%, ενώ εργασιακή δυσαρέσκεια εξέφρασε το
36% του δείγματος. Από τη στατιστική ανάλυση προέκυψε ότι δεν υπάρχει σημαντικά
στατιστική σχέση μεταξύ της συνολικής εργασιακής ικανοποίησης και των
δημογραφικών αλλά και εργασιακών στοιχείων.