Κορίτσια και STEM: σχεδιασμός και υλοποίηση ηλεκτρονικού περιβάλλοντος εκμάθησης HTML & CSS για την ενίσχυση κινήτρων κοριτσιών στον κλάδο της επιστήμης των υπολογιστών
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Γυναίκες ; Κίνητρα ; Πληροφορική ; ARCS model ; STEMΠερίληψη
Ανάμεσα στους κλάδους που αναμένεται να έχουν έντονες τάσεις ανάπτυξης εντός της επόμενης δεκαετίας είναι και ο κλάδος της Επιστήμης των Υπολογιστών, όπως αυτός εντάσσεται στα πλαίσια του STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Το γεγονός ότι ο γυναικείος πληθυσμός εμφανίζεται ως μειοψηφία στο συγκεκριμένο κλάδο δημιουργεί την ανάγκη για την ενίσχυση των κινήτρων και τη γενικότερη υποστήριξη ειδικά των κοριτσιών στην εκμάθηση δεξιοτήτων προγραμματισμού. Αυτό είναι σημαντικό να γίνει από μικρές ακόμα ηλικίες ώστε να καλλιεργηθεί από νωρίς το ενδιαφέρον τους και να διατηρηθεί και σε όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής και εργασιακής τους πορείας.
Στα πλαίσια της παρούσας ερευνητικής εργασίας επιχειρείται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός τεχνολογικά υποστηριζόμενου περιβάλλοντος μάθησης το οποίο εστιάζει στην ανάπτυξη και την ενδυνάμωση των κινήτρων προς τα κορίτσια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την Επιστήμη των Υπολογιστών με άξονα το μοντέλο ανάπτυξης κινήτρων A.R.C.S. του J. Μ. Keller και τη διδακτική μέθοδο επίλυσης προβλημάτων PBL (Problem Based Learning).
Για το σκοπό αυτό αξιοποιήθηκε η πλατφόρμα του εργαλείου Wordpress, μέσω του οποίου αναπτύχθηκε ένα μαθησιακό περιβάλλον για την εισαγωγή στις γλώσσες προγραμματισμού HTML και CSS, ενώ αναπτύχθηκε και το απαραίτητο ηλεκτρονικό υλικό σύμφωνα με τις στρατηγικές που προτείνονται από το μοντέλο ARCS και τη μεθοδολογία της PBL.
Προκειμένου να διερευνηθεί η επίδραση της εκπαιδευτικής αξιοποίησης του περιβάλλοντος στα κίνητρα των εκπαιδευόμενων, διενεργήθηκε στατιστικός έλεγχος Independent Samples t-test (t στατιστικό τεστ ανεξάρτητων δειγμάτων), και ειδικότερα το Paired Samples t-test (t στατιστικό τεστ ζευγαρωμένων δειγμάτων), για την εύρεση στατιστικά σημαντικής διαφοράς στις μεταβλητές της Προσοχής (Attention), της Συσχέτισης (Relevance), της Αυτοπεποίθησης (Confidence) και της Ικανοποίησης (Satisfaction), όπως αυτές ορίζονται από το μοντέλο ARCS, αλλά και στο σύνολο των κινήτρων (Motivation) ως συνιστώσα των παραπάνω μεταβλητών, πριν και μετά την εκπαιδευτική παρέμβαση. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 13 μαθήτριες της Ε΄ και Στ΄ τάξης του Δημοτικού το σχολικό έτος 2016-2017 στα Πρότυπα Εκπαιδευτήρια Παυλοπούλου στο Πέραμα, ενώ για τη συγκέντρωση των απαραίτητων δεδομένων αξιοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο IMMS (Instructional Material Motivation Survey), το οποίο περιλαμβάνει 36 ερωτήματα που καλύπτουν τις τέσσερις συνιστώσες του μοντέλου ARCS (Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction). Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι η εισαγωγή στρατηγικών ανάπτυξης και ενίσχυσης κινήτρων σύμφωνα με το μοντέλο ARCS και τη μέθοδο επίλυσης προβλημάτων PBL σε ένα ηλεκτρονικό περιβάλλον εκμάθησης προγραμματισμού στην πλατφόρμα του Wordpress, συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση των κινήτρων των μαθητριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την Επιστήμη των Υπολογιστών.