Εφαρμογή των μηχανών διπλού καυσίμου στην εμπορική ναυτιλία
Master Thesis
Συγγραφέας
Ζησιμόπουλος, Χρήστος - Ευριπίδης
Ημερομηνία
2017-09Επιβλέπων
Τζαννάτος, ΕρνέστοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Τεχνοοικονομική μελέτη ; Μετασκευή ; Επενδυτικό σχέδιο ; LNG ; ECAΠερίληψη
Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς στον κλάδο των μεταφορών τόσο στον εμπορικό κομμάτι όσο και στο επιβατικό. Παρ όλα αυτά, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των εκπομπών αερίων ρύπων είναι τέτοιες που ήδη από τη δεκαετία του 90’ θεσπίστηκαν και μέσα στην επόμενη δεκαετία τέθηκαν σε εφαρμογή αυστηρά μέτρα περιορισμού των εκπομπών αυτών. Για να είναι εφικτό τα μέτρα αυτά να εφαρμόζονται χωρίς παράλληλα να μειωθεί η δραστηριότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, κρίνεται απαραίτητη η χρήση-καύση καυσίμων χαμηλών σε εκπομπές αερίων ρύπων.
Η παρούσα διπλωματική εργασία θα εξετάσει ενδελεχώς τους υπάρχοντες κανονισμούς για τις εκπομπές αερίων ρύπων και τους ακριβείς περιορισμούς που υπόκεινται συγκεκριμένες περιοχές. Οι κανονισμοί αυτοί μοιραία οδηγούν στην εύρεση στρατηγικών συμμόρφωσης, δηλαδή εναλλακτικών επιλογών για την μείωση των εκπομπών. Οι επιλογές αυτές παρουσιάζονται αναλυτικά, εστιάζοντας στην χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) ως καύσιμο για τα πλοία, τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει σε σχέση με τις άλλες επιλογές αλλά και τις ελλείψεις που πρέπει να καλυφθούν τα επόμενα χρόνια ώστε να αποτελεί μια πλήρη επιλογή.
Γίνεται ακόμα εκτενής περιγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών ενός πλοίου καύσης LNG, παρουσιάζοντας τις κατηγορίες, τα ειδικά χαρακτηριστικά, το πλαίσιο λειτουργίας και τα προβλήματα που προκύπτουν σχετικά με την κύρια μηχανή, τις δεξαμενές και τα συστήματα λειτουργίας του πλοίου. Η παρούσα εργασία καταλήγει με μια οικονομικοτεχνική μελέτη μεταξύ δυο σεναρίων-στρατηγικών συμμόρφωσης με τους υπάρχοντες και επερχόμενους κανονισμούς. Το πρώτο σενάριο αφορά ένα πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου (Bulk Carrier) και καύσης Marine Gas Oil ενώ το δεύτερο σενάριο αφορά τη μετασκευή αυτού του πλοίου και τον κατάλληλο εξοπλισμό του για καύση διπλού καυσίμου (LNG-HFO). Στο τεχνικό σκέλος γίνεται μια πλήρης περιγραφή των συνθηκών της μετασκευής, επιλογή εξοπλισμού με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τέτοια ώστε να είναι εφικτή η εφαρμογή του και η εύρυθμη λειτουργία του Bulk Carrier που επιλέξαμε αρχικά.
Η διπλωματική εργασία καταλήγει με την οικονομική αποτίμηση των δύο σεναρίων. Συγκεντρώνουμε όλα τα οικονομικά δεδομένα παρουσιάζοντας τα δύο επενδυτικά σενάρια και με βάση το κόστος της εκάστοτε αρχικής επένδυσης αλλά και τα λειτουργικά έξοδα κάθε σεναρίου καταλήγουμε στην επιλογή μιας συμφέρουσας επενδυτικής πρότασης. Χρησιμοποιούμε τόσο το κριτήριο του Payback Period (PBP) για να υπολογίσουμε τον ακριβή χρόνο απόσβεσης της επένδυσης μας, όσο και εκείνα του Net Present Value (NPV) και Internal Rate of Return (IRR) με σκοπό να συνυπολογίσουμε την αξία του χρήματος και να καταλήξουμε σε ασφαλέστερα συμπεράσματα για το αν η επένδυση είναι συμφέρουσα η ζημιογόνα.
Σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας είναι μετά από την τεχνοοικονομική μελέτη να απαντήσουμε στο ερώτημα αν η μετασκευή ενός συμβατικού πλοίου σε πλοίο καύσης LNG είναι τεχνικά και οικονομικά βιώσιμη και ανταγωνιστική σε σχέση με άλλες επιλογές.