Η συναισθηματική νοημοσύνη ως παράγοντας επιτυχίας ενός ηγέτη
Emotional intelligence as a key leadership skill
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ηγεσία ; Απόδοση εργαζομένων ; Αποτελεσματικός ηγέτης ; Επικοινωνία ; Συναισθηματική νοημοσύνη ; Leadership ; Performance ; Effective leader ; Communication ; Emotional intelligenceΠερίληψη
Η Συναισθηματική Νοημοσύνη γίνεται σταδιακά όλο και περισσότερο δημοφιλής ως
μέτρο εντοπισμού δυνητικά αποτελεσματικών ηγετών, αλλά και ως ένα εργαλείο για την
ανάπτυξη αποτελεσματικών ηγετικών ικανοτήτων. Ωστόσο, η εμπειρική έρευνα που
τεκμηριώνει την αποτελεσματικότητα της συναισθηματικής νοημοσύνης γύρω από αυτόν
τον τομέα είναι περιορισμένη. Για τη μελέτη της ηγεσίας έχει αφιερωθεί πολύς χρόνος,
προσπάθεια και χρήματα. Παρόλη όμως την έρευνα, δεν υπάρχει ιδιαίτερη συμφωνία για
το τι ακριβώς σημαίνει ο όρος «ηγεσία».
Ακόμα και σήμερα, οι άνθρωποι αναγνωρίζουν την αποτελεσματική ηγεσία, μόνο αν τη
ζήσουν. Και παρόλο που αρκετές φορές οι αποτελεσματικοί ηγέτες έχουν γεννηθεί έτσι,
υπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά, τα οποία τα μοιράζονται με το ευρύ κοινό και που
μπορεί ο καθένας να εξασκηθεί σε αυτά και να τα υιοθετήσει, αυξάνοντας έτσι την
αποτελεσματικότητά του. Οι ηγετικές ικανότητες εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες,
όπως είναι η συναισθηματική νοημοσύνη, η ακεραιότητα, ο αυτοέλεγχος, η
αυτοπεποίθηση, η ευφυΐα, και η γνώση της επιλεκτικής πειθαρχίας.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να ερευνηθεί η σχέση μεταξύ συναισθηματικής
νοημοσύνης και αποτελεσματικής ηγεσίας. Βάσει της μελέτης αυτής, τα συναισθήματα
κατέχουν κεντρικό ρόλο στη διαδικασία της ηγεσίας. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώνεται
πως η συναισθηματική νοημοσύνη, η ικανότητα να αντιλαμβάνεται και να ελέγχει κανείς
τη διάθεση και τα συναισθήματα, τόσο τα δικά του, όσο και των άλλων, συμβάλλει στην
αποτελεσματική ηγεσία στους οργανισμούς. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν πως η
σχέση μεταξύ του προτύπου ηγεσίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι θετική
και βαρυσήμαντη, στοιχείο το οποίο επιβεβαιώνεται και από τις δύο μελέτες
περιπτώσεων στο τέλος της μελέτης αυτής.