Μεταβλητότητα ναύλων στον τομέα των τάνκερ
Freight rate volatility tankers' sector
Master Thesis
Συγγραφέας
Σκαντζούρη, Ευθυμία - Νεφέλη
Ημερομηνία
2016-12Επιβλέπων
Σαμπράκος, ΕυάγγελοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Ναυτιλία ; Τάνκερ ; Ναύλωση και ναύλος ; Μεταβλητότητα (volatility) ; Τιμές ; Επίδραση κρίσης ; Εποχικότητα ; Shipping ; Freight rates ; Prices ; Crisis effect ; SeasonalityΠερίληψη
Η παρούσα εργασία ασχολείται με τη μεταβλητότητα των τιμών των ναύλων στον τομέα των τάνκερ. Ο τομέας των τάνκερ, όπως και κάθε τομέας του κλάδου της ναυτιλίας, αποτελείται από τέσσερις διαφορετικές αγορές. Οι τρεις αφορούν τα πλοία (ναυπηγήσεις νέων πλοίων, αγοραπωλησία μεταχειρισμένων και διαμέλιση παλαιών) και η μία τους ναύλους. Οι αγορές αυτές είναι στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους. Η αγορά των ναύλων βρίσκεται σε ισορροπία μέσα από τις δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης όπως σε κάθε αγορά στο κλασικό μικροοικονομικό πλαίσιο. Η αγορά των ναύλων χαρακτηρίζεται, επίσης, από κυκλικές μακροχρόνιες διακυμάνσεις, στο πλαίσιο των ναυτιλιακών κύκλων, όπου λόγω ενός σημαντικού χρονικού χάσματος ανάμεσα στις αποφάσεις που επηρεάζουν την προσφορά (ναυπηγήσεις νέων πλοίων ή παροπλισμός παλαιών) και την εκάστοτε ζήτηση, δημιουργούνται ανισορροπίες διαχρονικά. Η προσπάθεια προσαρμογής στην ισορροπία έχει ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση κύκλων με διαφορετικές χρονικές περιόδους κάθε φορά. Έτσι, με βάση την κατάσταση στον κλάδο της ναυτιλίας και στην οικονομία γενικότερα, το επίπεδο των ναύλων χαρακτηρίζεται από μια μεταβλητότητα η οποία και ποικίλει ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου και από το εάν ο ναύλος διαπραγματεύεται στη spot αγορά ή στην αγορά των χρονοναυλώσεων.
Με βάση, λοιπόν, εμπειρικά δεδομένα που αφορούν τιμές ναύλων σε διάφορα μεγέθη πλοίων στον τομέα των τάνκερ για την περίοδο 2001-2015, βρέθηκε ότι όσο μεγαλύτερο είναι το μέγεθος πλοίου τόσο αυξημένη είναι και η μεταβλητότητα, ενώ στη spot αγορά βρέθηκε υψηλότερη μεταβλητότητα. Βρέθηκε, επίσης, ότι η κρίση αύξησε τη μεταβλητότητα στη spot αγορά σε κάθε μέγεθος πλοίου, ενώ στην αγορά των χρονοναυλώσεων βρέθηκε ότι αυξάνεται η μεταβλητότητα μόνο για τα μεσαίου τύπου πλοία. Αντίθετα, στα μικρού μεγέθους η μεταβλητότητα μειώθηκε την περίοδο της κρίσης, ενώ για τα μεγάλου μεγέθους πλοία η μεταβλητότητα παρέμεινε σταθερή ακόμη και στην περίοδο της κρίσης. Τέλος, βρέθηκε να υπάρχει και επίδραση εποχικότητας, όπου και στις δύο αγορές και για όλα τα μεγέθη πλοίων βρέθηκε υψηλότερη μεταβλητότητα στο επίπεδο των ναύλων στους χειμερινούς μήνες στο βόρειο ημισφαίριο σε σχέση με τη μεταβλητότητα κατά τους μήνες που είναι άνοιξη ή φθινόπωρο και στα δύο ημισφαίρια.