Ανάπτυξη εκπαιδευτικής εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εκπαιδευτικό λογισμικό ; Ανάπτυξη λογισμικού ; Εικονική πραγματικότητα ; Τεχνολογικές καινοτομίες ; Ηλεκτρονική μάθηση ; Ηλεκτρονικό βιβλίο ; QR CodesΠερίληψη
Οι τεχνολογίες της εικονικής αλλά και της επαυξημένης πραγματικότητας έχουν αρχίσει να κάνουν την είσοδό τους στον χώρο της εκπαίδευσης. Με την εικονική πραγματικότητα (virtual reality) ο εκπαιδευόμενος τοποθετείται σε έναν εικονικό ψηφιακό κόσμο με τον οποίο μπορεί και αλληλεπιδρά ενώ με την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) ο εκπαιδευόμενος βρίσκεται σε είναι μία μίξη του πραγματικού κόσμου με τον ψηφιακό.
Η υλοποίηση της επαυξημένης πραγματικότητας πραγματοποιείται με διάφορες συ-σκευές όπως κράνη, γυαλιά με πιο διαδεδομένες τις φορητές συσκευές όπως κινητά τηλέφωνα και tablets. Οι ενσωματωμένες κάμερες των συσκευών αυτών χρησιμοποιούνται για την ένωση του πραγματικού με τον εικονικό κόσμο δίνοντας στον χρήστη τους την αίσθηση ότι πλοηγείται στον πραγματικό κόσμο ο οποίος έχει επαυξηθεί με επιπλέον αντικείμενα/πληροφορίες ή/και λειτουργίες καθώς εικονικά αντικείμενα υπερτίθενται στα πραγματικά. Σημειώνουμε ότι αρκετές εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας έχουν ακόμα και την δυνατότητα να αφαιρέσουν ορισμένα από τα αντικείμενα του πραγματικού κόσμου.
Μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας προβάλει τα αντικείμενα του εικονικού κόσμου όταν αναγνωρίσει ένα προκαθορισμένο πρότυπο (pattern) εντός της εικόνας που καταγράφει η κάμερα της συσκευής. Τα πρότυπα αυτά διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: Τα πρότυπα τα πρότυπα χωρίς σηματοδότη (marker-less) κατά τα οποία η εφαρμογή προβάλει τον εικονικό κόσμο όταν η κάμερα προβάλει συγκεκριμένα τμήματα του πραγματικού. Η δεύτερη κατηγορία προτύπων είναι με χρήση σηματοδότες (markers) όπως για παράδειγμα ένας QR κωδικός. Η εργασία αυτή αποτελείται από τρία μέρη: Μια web-εφαρμογή με την βοήθεια της οποίας ο εκπαιδευτικός μπορεί να παράγει QR codes, τα οποία μπορούν να εκτυπωθούν και να κολληθούν στο βιβλίο του εκπαιδευόμενου. Μέχρις στιγμής η εφαρμογή φιλοξενείται σε μια εμπορική υπηρεσία webhosting, προσβάσιμη μέσω της διεύθυνσης: http://algorithmoi.com/QRcodes/index.php/QRcodes/ (Στην αρχική οθόνη το ζητούμενο όνομα χρήστη είναι stavrax και ο κωδικός 123.) Με την βοήθεια της αναφερθείσης εφαρμογής, στόχος της διπλωματικής είναι η διερεύνηση αν θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πλήρες ψηφιακώς επαυξημένο βιβλίο δηλαδή ένα τυπωμένο βιβλίο επαυξημένο με ερωτήσεις, διαγωνίσματα, εκπαιδευτικά video δηλαδή με οποιοδήποτε ψηφιακό υλικό χρησιμοποιεί σήμερα ένας εκπαιδευτικός. Το δεύτερο μέρος της, χωρίς να ξεφεύγει από τον ίδιο στόχο, είναι η κατασκευή έξι εκπαιδευτικών video που αποτελούν μια εισαγωγική ενότητα στο μάθημα της Γ λυκείου «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον». Τα video αυτά χρησιμεύουν ως επαυξημένο υλικό ώστε να υλοποιηθεί το τρίτο κομμάτι της που είναι η μελέτη δύο περιπτώσεων σε ισάριθμα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης.