Στρατηγική προσαρμογή στην ρύθμιση : κατανόηση των επιπτώσεων της απορρύθμισης των συστημάτων μεταφορών με βάση εμπειρικά στοιχεία
Regulatory strategic adaptation : understanding the effects of deregulation in transportation systems based on empirical evidence
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Κολιούσης, Ιωάννης
Koliousis, Ioannis
Ημερομηνία
2015-11Επιβλέπων
Παπαδημητρίου, ΕυστράτιοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Μεταφορές ; Μεταφορικές εταιρείες ; Λήψη αποφάσεων ; Στατιστική ανάλυση ; Πολιτική μεταφορών ; Απορρύθμιση ; Ευρώπη ; ΣτρατηγικήΠερίληψη
Η παρούσα διατριβή αναλύει τις επιπτώσεις της απορρύθμισης στις ευρωπαϊκές
εταιρείες μεταφορών και στον ευρωπαϊκό κλάδο των μεταφορών εν γένει. Πιο
συγκεκριμένα, η ανάλυση πραγματεύεται τον αντίκτυπο της απορρύθμισης, τόσο
εντός ενός τομέα όσο και δια-τομεακά στον κλάδο των μεταφορών, σχετικά με τη
διοικητική αποτελεσματικότητα της απορυθμισμένης μεταφορικής εταιρείας.
Επιπλέον, η διατριβή ασχολείται με τις δια-τομεακές επιπτώσεις της απορρύθμισης,
αναλύοντας τα αποτελέσματα της μείωσης των περιορισμών εισόδου όσο και της
έντασης της ρύθμισης στις μεταφορές. Επιπρόσθετα, η διατριβή αναπτύσσει και
εισάγει ένα στρατηγικό εργαλείο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οδηγός για
λήψη αποφάσεων στο ανώτατο εταιρικό επίπεδο, όχι μόνο στις βιομηχανίες όπου ο
Κύριος Πάροχος ιδιωτικοποιείται, αλλά και σε βιομηχανίες όπου ένα ισχυρό
κανονιστικό σοκ έχει εισαχθεί. Επίσης, η διατριβή παρουσιάζει βασικές πτυχές
χάραξης πολιτικής σε σχέση με την απορρύθμιση του ευρωπαϊκού κλάδου των
μεταφορών. Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης, η οποία βασίστηκε σε
εμπειρικά δεδομένα, επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες σχετικά με τις στρατηγικές
αποφάσεις. Πιο συγκεκριμένα, στη βραχυχρόνια περίοδο, οι ιδιωτικοποιημένες
εταιρείες προσπαθούν να βελτιστοποιήσουν τη λειτουργική αποδοτικότητα και την
κερδοφορία τους, ωστόσο, πιο μακροπρόθεσμα, δεν εμφανίζονται πρόθυμες να
αναλάβουν ρίσκο αυξάνοντας τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, με άλλα λόγια, δεν
επενδύουν περισσότερο. Ομοίως, η εμπειρική ανάλυση σχετικά με το μεταφορικό
έργο, μετά την απελευθέρωση, δείχνει ότι οι απορρυθμιστικές πρωτοβουλίες είναι
δυνατόν να αυξήσουν τη συνολική παραγωγή του τομέα των μεταφορών, ωστόσο, σε
επίπεδο δια-τομεακό, τα μέσα μεταφοράς που έχουν την μεγαλύτερη ικανότητα
κατάκτησης μεριδίου αγοράς φαίνεται να αυξάνουν την παραγωγή τους εις βάρος
των άλλων μέσων μεταφοράς, όπως η αιτιώδης συνάφεια μεταξύ της απορρύθμισης
των οδικών μεταφορών και της παραγωγής του τομέα ναυτιλίας μικρών αποστάσεων
εξόδου ναυτιλία παραστάσεις επιβεβαιώνει σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Με βάση τα
εμπειρικά αποτελέσματα, η μελέτη αυτή συμβάλλει στη βιβλιογραφία της διοίκησης
συστημάτων μεταφορών με την ανάπτυξη ενός εργαλείου στρατηγικών αποφάσεων προσαρμογής στην απορρύθμιση, με την αξιολόγηση των επιπτώσεων της
απελευθέρωσης στο επίπεδο των συστημάτων μεταφορών και με τον καθορισμό
συστάσεων πολιτικής που στοχεύουν στην εξάλειψη τυχών αδυναμιών) των
απορρυθμιστικών πρωτοβουλιών.