Η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δράματος ως εκπαιδευτικής τεχνικής σε προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Εκπαίδευση ; Εκπαιδευτικοί ; Εκπαιδευτικό δράμα ; Εξ αποστάσεως εκπαίδευσηΠερίληψη
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία έχει ως βασικό σκοπό να διερευνήσει τη συμβολή του Εκπαιδευτικού Δράματος ως εκπαιδευτικής τεχνικής στην επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων προγραμμάτων που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς. Είναι σαφές ότι πρόκειται για ένα πολύπλοκο ζήτημα που έχει πολλές μεταβλητές και ιδιαίτερες δυσκολίες στη μελέτη, δεδομένου ότι η ίδια η τεχνική του Εκπαιδευτικού Δράματος αναπτύσσει ικανότητες σε γνωστικό, κοινωνικό αλλά και προσωπικό επίπεδο. Αφορμή αυτής της εργασίας αποτέλεσε η προσωπική ενασχόληση με το θέατρο και γενικά την τέχνη του δράματος, η επαγγελματική ενασχόληση με την εκπαίδευση, αλλά και μια γενικότερη ανάγκη μελέτης του πεδίου αυτού, προσβλέποντας σε μια περαιτέρω έρευνα για τη διερεύνηση δυνατότητας χρήσης της τεχνικής του Εκπαιδευτικού Δράματος σε εξ’ αποστάσεως εκπαιδευτικά προγράμματα. Η ερευνητική μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η ποιοτική με ερευνητικό εργαλείο συλλογής δεδομένων την ημιδομημένη συνέντευξη αναζητώντας την ποιοτική και όχι την ποσοτική ανάλυση των δεδομένων. Το δείγμα συνίσταται από οκτώ (8) εκπαιδευτές ενηλίκων και συγκεκριμένα εκπαιδευτικών, που χρησιμοποιούν ως βασική τεχνική εκπαίδευσης το Εκπαιδευτικό Δράμα. Τα συμπεράσματα της έρευνας συνοψίζονται στο ότι:
α) οι δυσκολίες που προκύπτουν κατά την αξιοποίηση της χρήσης του δράματος στην εκπαιδευτική διεργασία, είναι τόσο για τον εκπαιδευτή όσο και για τους εκπαιδευόμενους, πολλές. Για παράδειγμα η έκπληξη/άρνηση για τη συμμετοχή σε βιωματικές δράσεις στις οποίες δεν έχουν εμπλακεί ξανά στο παρελθόν (άρνηση που προκύπτει από την εμπλοκή σε νέα εμπειρία)
β) Η ανάγκη για απόλυτη και προσεκτική οργάνωση του προγράμματος που θα αξιοποιήσει το εκπαιδευτικό δράμα, καθώς και η εφαρμογή των βασικών προδιαγραφών αποτελεσματικής αξιοποίησής του και
γ) η παρότρυνση και οι διευκολυντικές ικανότητες του εκπαιδευτή ενηλίκων, βοηθούν την αντιμετώπιση των οποιονδήποτε εμποδίων ενδέχεται να προκύψουν κατά τη συμμετοχή των εκπαιδευομένων στο εκπαιδευτικό δράμα.