Αναλυτική ροής εργασιών για τη βελτίωση των διαδικασιών μάθησης στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε σύγχρονες μεθόδους αξιολόγησης
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αναλυτική μάθηση ; Ροή εργασιών ; Αυτοαποτελεσματικότητα χρηστών ; e-Portfolio ; Διαδικασιοστρεφή συστήματαΠερίληψη
Το ζήτημα για αυθεντικές μορφές αξιολόγησης, από τους εκπαιδευτικούς, αποτελεί βασικό στοιχείο των αναγκών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Δημοφιλές ζήτημα της εκπαιδευτικής έρευνας είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη μαθημάτων, όπου θα οδηγούν στην εκπαίδευση μαθητών με τις δεξιότητες που απαιτεί ο 21ος αιώνας (21st century skills). Μιλώντας για αυτές τις δεξιότητες εννοούνται δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η αυτορρύθμιση και η αυτοαποτελεσματικότητα. Σύμφωνα με αυτά, είναι σημαντικό οι μαθητές να αντιλαμβάνονται μόνοι τους πόσο ικανοί είναι να επιτύχουν κάτι που τους ζητιέται, να μπορούν να θέσουν τους προσωπικούς στόχους τους, να έχουν τον έλεγχο της πορείας τους και να είναι ικανοί να λάβουν αποφάσεις μόνοι τους.
Όλα τα παραπάνω, δε μπορούν να επιτευχθούν και να εξεταστεί η επιτυχία τους με τις παραδοσιακές μεθόδους αξιολόγησης. Το αίτημα λοιπόν, για αυθεντική αξιολόγηση είναι καθόλα επίκαιρο και αναγκαίο. Υπάρχει ανάγκη για περιορισμό των απλών διαγωνισμάτων, όπου οι μαθητές κρίνονται από την επίδοση τους μόνο για τη μέρα της εξέτασης. Η αυθεντική αξιολόγηση απαιτεί την αξιολόγηση της συνολικής εικόνας του μαθητή, σε όλη την πορεία των μαθημάτων, καθώς και την προσωπική εμπλοκή του στην αξιολόγηση του.
Μία πρόταση αυθεντικής και σύγχρονης αξιολόγησης είναι μέσω των ηλεκτρονικών φακέλων μαθητών (educational e-portfolios). Πρόκειται για μία ψηφιακή συλλογή από έργα, από σκέψεις, ερμηνείες και εμπειρίες των μαθητών. Οι εκπαιδευόμενοι επιλέγουν οι ίδιοι το υλικό, το διορθώνουν και το τροποποιούν ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος. Επιπλέον, δίνει υψηλά κίνητρα για αξιολόγηση και αυτό-αξιολόγηση, καθώς υπάρχει αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους, οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να εμπλακούν και να αντιληφθούν τον τρόπο αξιολόγησης τους και έτσι να νιώσουν απαραίτητο μέλος της αξιολόγησης του, το οποίο είναι και το ζητούμενο.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία σχεδιάζεται ένα ηλεκτρονικό μάθημα, μέσω ενός διαδικασιοστρεφούς συστήματος μάθησης, με σκοπό την εκπαίδευση εκπαιδευτικών στη σύγχρονη μέθοδο αξιολόγησης e-portfolio. Το σύστημα δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς να ακολουθούν συγκεκριμένα μονοπάτια μάθησης προκαθορισμένα από τον εκπαιδευτή. Στο μάθημα αξιοποιείται η εξατομικευμένη διδασκαλία, καθώς κάθε εκπαιδευόμενος οδηγείται στο σχετικό σημείο του μαθήματος, ανάλογα με την πορεία του και τη συμμετοχή του στο
μάθημα. Το μάθημα έχει σχεδιαστεί με βάση τη θεωρία της γνωστικής μαθητείας και αξιοποιεί κατάλληλες στρατηγικές διδασκαλίας.
Επίσης, το διαδικασιοστρεφές σύστημα μάθησης αξιοποιεί την αναλυτική μάθησης (learning process analytics)με σκοπό: α) να γίνει αξιοποίηση των δεδομένων, για τους εκπαιδευόμενους, ώστε να τους παρέχεται η κατάλληλη ενίσχυση και β) να γίνει ανάλυση των δεδομένων, με σκοπό τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η χρήση της αναλυτικής μάθησης στο χώρο της εκπαίδευσης είναι ιδανική για την εξατομικευμένη διδασκαλία αφού το ενδιαφέρον για τις επιδόσεις των μαθητών με μετρήσιμα αποτελέσματα αυξάνεται συνεχώς. Επιπλέον, η αναλυτική μάθησης μπορεί να επιφέρει βελτίωση στη λήψη αποφάσεων, εφόσον υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα για κάθε μαθητή, τα οποία κάνουν τον εκπαιδευτικό έτοιμο για παρεμβάσεις. Τέλος, η αναλυτική μάθησης βάζει τη διάσταση της πρόβλεψης, στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς είναι δυνατόν να προβλεφθεί η επίδοση των μαθητών ή η πιθανή αποχή από τα μαθήματα.