Οι αεροδιακομιδές στην Ελλάδα : η επιχειρησιακή και οικονομική διάσταση
The air transport of patients in Greece : operational and economic aspects
Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Αεροδιακομιδές ; Κόστος ; Ασθενείς ; Νησιά ; Air medical transfers ; Cost ; Patients ; IslandsΠερίληψη
Οι αεροδιακομιδές εξυπηρετούν στη γρήγορη και ασφαλή μεταφορά των ασθενών από τον τόπο του συμβάντος ή από μία μονάδα υγείας σε μία πιο εξειδικευμένη μονάδα υγείας. Το ιατρικό πλήρωμα θα πρέπει να περιλαμβάνει ιατρό εκπαιδευμένο στη μονάδα εντατικής θεραπείας, νοσηλευτή ή/και διασώστη. Σκοπός της παρούσης εργασίας ήταν η αποτύπωση του χάρτη των αεροδιακομιδών στην Ελλάδα, καθώς και του τρόπου με τον οποίο επηρεάστηκαν από την οικονομική κρίση. Πρόκειται για μία ερευνητική μελέτη, η οποία διεξήχθη συλλέγοντας δεδομένα από το ΕΚΑΒ και την πολεμική αεροπορία για τη χρονική περίοδο 2010 έως 2014. Το ΕΚΑΒ διέθεσε στοιχεία όσον αφορά την ηλικία των ασθενών, τον τόπο προέλευσής τους, τον ασφαλιστικό φορέα και το μέσο μεταφοράς, ενώ η πολεμική αεροπορία διέθεσε αναλυτικά στοιχεία ανά έτος και ανά μήνα που αφορούσαν τον τύπο του αεροσκάφους, τον αριθμό των αποστολών, τις ώρες πτήσεις και τον αριθμό των ασθενών. Το ωριαίο κόστος πτήσης για κάθε αεροσκάφος ορίζεται από το ΦΕΚ 2808/2013. Το έτος 2014 πραγματοποιήθηκαν 2298 (83,8%) από τις 2743, το 2013 έγιναν 2187 (82,4%), το 2012 έγιναν 2153 (82,2%), το 2011 έγιναν 2158 (82,3%) και το 2010 έγιναν 2193 (83,8%) αεροδιακομιδές. Από το 2010 μέχρι το 2012, οι αεροδιακομιδές μειώθηκαν κατά 1,8% και στη συνέχεια αυξήθηκαν κατά 6,3%. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία προτιμάει το Super Puma AS-232 (617,8 ώρες πτήσης) για τις διακομιδές ασθενών, μετά το Α-109 (225,4 ώρες πτήσης) και σπανιότερα το ΑΒ-205 (50,2 ώρες πτήσης). Το ΑΒ-205 έχει κατά περίπου 33,3% μεγαλύτερο ωριαίο κόστος λειτουργίας σε σχέση με τα υπόλοιπα ελικόπτερα (8000 έναντι 6000 ευρώ ανά ασθενή). Η Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιούσε κυρίως το C27-J (692,9 ώρες πτήσεις) και λιγότερο το C-130 (733,9 ώρες πτήσης), ενώ από το 2012 και μετά, που ξεκίνησε η οικονομική κρίση, μειώθηκαν οι ώρες πτήσεις του C27-J κατά 71,7% και αυξήθηκαν του C-130 κατά 135,9% περίπου. Το κόστος ανά ασθενή του C-130 είναι σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με του C27-J (11.001,3 έναντι 5902,4 ευρώ για το έτος 2014). Η οικονομική κρίση άλλαξε τον τρόπο λειτουργίας των αεροδιακομιδών καθιστώντας τες πιο οικονομικά αποδοτικές. Για τη μείωση του κόστους των αεροδιακομιδών, η λύση είναι η μείωση του αριθμού τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την εφαρμογή της τηλεϊατρικής στα νησιά.