Ικανοποίηση ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας : η περίπτωση των υπηρεσιών φυσικοθεραπείας, που παρέχει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στην Ελλάδα
Patients’ satisfaction from the health services : the case of physiotherapy services, provided by E.O.P.P.Y. in Greece
Λέξεις κλειδιά
Ικανοποίηση ασθενών ; Ποιότητα υπηρεσιών υγείας ; Σύστημα υγείας στην Ελλάδα ; Υγειονομική περίθαλψη στην Ελλάδα ; Patient satisfaction ; Healthcare qualityΠερίληψη
Η παρούσα εργασία έχει στόχο την διερεύνηση των απόψεων των χρηστών
υπηρεσιών φυσικοθεραπείας σε σχέση με την ποιότητα της φροντίδας που παρέχεται
από συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ παρόχους. Κριτήριο επιλογής του
συγκεκριμένου θέματος ήταν οι οικονομικές εξελίξεις των τελευταίων ετών στη χώρα
μας και ο βαθμός στον οποίο επηρέασαν τον τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας και
ιδιαίτερα το κομμάτι της φυσικοθεραπείας.
Το Ελληνικό σύστημα υγείας είναι μεικτό, με χρηματοδότηση από την γενική
φορολογία αλλά και την κοινωνική ασφάλιση και παρέχεται από δημόσιους και
ιδιωτικούς φορείς. Ο υγειονομικός τομέας στην Ελλάδα, παρουσιάζει πληθώρα
προβλημάτων που αφορούν μεταξύ άλλων θέματα οργανωτικού και οικονομικού
χαρακτήρα με αποτέλεσμα την χαμηλή ικανοποίηση των ασθενών. Γι’ αυτό το λόγο
θα πρέπει να πραγματοποιούνται μετρήσεις ικανοποίησης, ώστε να αναγνωρίζονται
τα προβλήματα και οι ανάγκες των ασθενών, με απώτερο σκοπό την αναβάθμιση των
υπηρεσιών υγείας.
Γενικότερα η μελέτη των απόψεων των ασθενών στοχεύει στη βελτίωση της
ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και κατ’ επέκταση στην αύξηση της
ικανοποίησης τους από την φροντίδα που λαμβάνουν. Τα βασικά στοιχεία της
ποιότητας σχετίζονται με την οργάνωση, τις διαδικασίες και τα αποτελέσματα των
υπηρεσιών υγείας, καθώς και με την συμπεριφορά των λειτουργών υγείας. Η μέτρηση
της ικανοποίησης των ασθενών από την παρεχόμενη περίθαλψη αποτελεί βασικό
δείκτη της ποιότητας των υπηρεσιών. Οι εκτιμήσεις των ασθενών αντικατοπτρίζουν
τις ανάγκες και προσδοκίες τους από τις υπηρεσίες υγείας καθώς και τον βαθμό
επίτευξης αυτών.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν η βιβλιογραφική ανασκόπηση καθώς και
η πραγματοποίηση μιας έρευνας σχετικά με την ικανοποίηση των χρηστών
φυσικοθεραπευτικών υπηρεσιών μέσω ενός δομημένου ερωτηματολογίου. Τα
αποτελέσματα που προέκυψαν όσον αφορά την ικανοποίηση των ασθενών από την
φυσικοθεραπευτική φροντίδα είναι αρκετά ικανοποιητικά, δίνοντας το μήνυμα ότι η
ποιότητα στον τομέα παροχής υπηρεσιών φυσικοθεραπείας (όσον αφορά τον
ιδιωτικό τομέα, ο οποίος εξετάστηκε), έχει πρωτεύοντα ρόλο.