Το πρόβλημα της διαχείρισης θαλάσσιου έρματος και η δημιουργία μιας νέας αγοράς τεχνολογιών στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης και της νέας συνέλευσης του ΙΜΟ
Master Thesis
Συγγραφέας
Φιλίππου, Κατερίνα Χ.
Ημερομηνία
2006-09-28Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Nonindigenous aquatic pests -- Control ; Discharge of ballast water -- Management ; Ballast water -- Environmental aspects ; Αειφόρος ανάπτυξηΠερίληψη
Η ναυτιλιακή κοινότητα δραστηριοποιούμενη στο σύνολό της σε ένα αυστηρά ρυθμισμένο και νομοθετημένο πλαίσιο για θέματα περιβάλλοντος, δε θα μπορούσε να μην ευαισθητοποιηθεί και με το θέμα της βιολογικής ρύπανσης, μια και η συνεισφορά των πλοίων στο θέμα αυτό διαμέσου της χρήσης έρματος είναι πλέον αποδεδειγμένη.
Ειδικότερα, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές βρίσκονται στη μέση ενός πολιτικού και τεχνολογικού προβληματισμού όσον αφορά το θέμα της διαχείρισης του έρματος των πλοίων και της βιολογικής ρύπανσης. Όλα αυτά είναι απόρροια του ότι η νέα Συνέλευση του ΙΜΟ που έλαβε χώρα στις 9-13/02/2004 έθεσε νέα πλαίσιο αντιμετώπισης του προβλήματος και νέα χρονοδιαγράμματα. Βέβαια, επί του παρόντος τουλάχιστον η επικύρωση των αποφάσεων της νέας Συνέλευσης εκκρεμεί. Επιπρόσθετα, συνεχίζει να μην υπάρχει στην αγορά μια αποδεδειγμένα κατάλληλη τεχνολογική μέθοδος για τη διαχείριση του έρματος των πλοίων. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και από ότι φαίνεται ξεκάθαρες διατυπώσεις ως προς την αποτελεσματικότητα ορισμένων τεχνολογιών θα εκκρεμεί ως τουλάχιστον το 2006 (δέσμευση MEPC στη νέα Συνέλευση).
Ταυτόχρονα, μερικά κράτη έχουν ήδη εκφράσει την πρόθεσή τους να εφαρμόζουν σε εθελοντική βάση τις προτεινόμενες από τον ΙΜΟ οδηγίες για τη διαχείριση του έρματος. Το όλο θέμα δημιουργεί ερωτηματικά για την απουσία μιας τεχνολογίας που θα ανταποκρίνεται στα standards της προτεινόμενης από τον ΙΜΟ νομοθεσίας. Τίθενται επομένως τόσο η βάση για τη διερεύνηση της νέας αυτής αγοράς όσο και των περιθωρίων κέρδους της. Τα πεδία μάλιστα που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον διερεύνησης αναφέρονται στο κόστος υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών, στην ανταπόκριση των πλοιοκτητών, στην υπευθυνότητα των ναυτιλιακών εταιρειών σε ενδεχόμενη αποδεδειγμένη βιολογική ρύπανση εκ μέρους τους.
Οι νέες αυτές τεχνολογίες θα πρέπει να αποδειχτούν κατάλληλες όχι μόνο σε εργαστηριακό επίπεδο, αλλά να δοκιμαστούν και στο πεδιο πάνω στα πλοία. Κάποιες ναυτιλιακές μάλιστα έχουν επιχειρήσει να δοκιμάσουν σε πειραματικό στάδιο μερικές από τις προτεινόμενες τεχνολογίες.