Διερεύνηση ικανοποίησης μεταμοσχευμένων νεφροπαθών από την ποιότητα υπηρεσιών υγείας του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών « Λαϊκό »
Perceptions of healths services' quality and satisfaction of transplanted renal patients of the General Hospital of Athens "Laiko"
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ικανοποίηση ασθενών -- Ελλάδα ; Νοσοκομειακή περίθαλψη -- Ελλάδα -- Ποιοτικός έλεγχος ; Patient satisfaction -- Greece ; Hospital care -- Greece -- Quality control ; Hospital care -- Evaluation -- Case studiesΠερίληψη
Οι έννοιες της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας και η ικανοποίηση των ασθενών που τις χρησιμοποιούν πολύ συχνά προσδιορίζονται ως ταυτόσημες, καθώς και οι δύο έννοιες περικλείουν κοινά και αλληλοσυνδεόμενα σημεία. Η ικανοποίηση των ασθενών ως εξατομικευμένος ορισμός της ποιότητας αποκλείει την ταύτισή της με την έννοια της ποιότητας, καταρρίπτοντας την ανωτέρω εσφαλμένη αντίληψη. Σκοπός της μελέτης ήταν η διερεύνηση της ικανοποίησης των μεταμοσχευμένων νεφροπαθών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών “Λαϊκό”. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στην Αττική την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2008, στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία της Μονάδας Μεταμοσχεύσεων Νεφρών του Γ.Ν.Α. “Λαϊκό”, σε δείγμα 123 μεταμοσχευμένων. Το δείγμα επιλέχθηκε με τη μέθοδο της δειγματοληψίας σκοπιμότητας. Για την εκτίμηση της ικανοποίησής τους χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπληρώθηκε με τη μέθοδο της αυτό-αναφοράς από τους ίδιους τους ασθενείς. Το δείγμα των μεταμοσχευμένων νεφροπαθών σημείωσε αρκετή ικανοποίηση στο σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ποσοστό 43,2%, αρκετή ικανοποίηση από το ιατρικό και διοικητικό προσωπικό σε ποσοστά 30,3% και 25,8% αντίστοιχα, ενώ για το νοσηλευτικό προσωπικό δηλώνει πάρα πολύ ικανοποίηση σε ποσοστό 33,1%. Τα αποτελέσματα σχετικά με την υποδομή του νοσοκομείου υποδηλώνουν μικρή ικανοποίηση, και κυρίως στους τομείς της καθαριότητας και του περιβάλλοντος με ποσοστά 35,2% και 34,4% αντιστοίχως. Το σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών του νοσοκομείου φαίνεται να ικανοποιεί από αρκετά έως πάρα πολύ το δείγμα των μεταμοσχευμένων, ενώ ως στοχοποιημένα ζητήματα προς βελτίωση χαρακτηρίζονται οι χώροι στάθμευσης, η καθαριότητα των χώρων και το περιβάλλον, καθώς και η ψυχολογική υποστήριξη από το ιατρικό προσωπικό. Συμπερασματικά, ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης φαίνεται να εξαρτάται κυρίως από τον εξοπλισμό και την τεχνολογία, την επικοινωνία και τη διαθεσιμότητα του ιατρού, τον κατάλληλο συγχρονισμό των υπηρεσιών του νοσοκομείου, καθώς και από το χρόνο αναμονής.