Στρατηγική διοίκηση οικονομίας : εξέταση περίπτωσης : Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο
Strategic innovation management in healthcare institutions : the case study of Onasseio
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Νοσοκομεία -- Διοίκηση και οργάνωση -- Ελλάδα ; Στρατηγικός σχεδιασμός ; Διοίκηση και οργάνωση υπηρεσιών υγείας ; Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο ; Hospitals -- Administration -- Greece ; Strategic planning ; Health services administration ; Management -- Technological innovations ; Organizational change ; Onassis Cardiac Surgery CenterΠερίληψη
Αν και ιστορικά ο κλάδος της υγείας ήταν λιγότερο ευάλωτος σε περιόδους οικονομικής ύφεσης σε σύγκριση με άλλους τομείς της οικονομίας, λόγω της ανελαστικής ζήτησης, τα αποτελέσματα της παρούσας οικονομικής κρίσης αντανακλώνται ήδη και σε αυτόν τον κλάδο. Καθώς η οικονομική κρίση είναι πλέον πραγματικότητα, η βιομηχανία της υγείας θα πρέπει να αναζητήσει τρόπους προκειμένου να επιτευχθεί αποδοτικότητα σε βάθος χρόνου, παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά. Επιπρόσθετα, γεγονός αποτελεί ότι ο κλάδος της υγείας αντιμετωπίζει εξωτερικές πιέσεις που τον αναγκάζουν να αντιδράσει ενώ απαιτούν να προετοιμαστεί για τη νέα οικονομική πραγματικότητα με σκοπό να καταστεί βιώσιμος και επικερδής. Στο πλαίσιο αυτής της προετοιμασίας, κρίνεται αναγκαία η άμεση παρέμβαση των υψηλόβαθμων στελεχών που θα υλοποιήσουν καινοτόμες ιδέες. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη των δυνατοτήτων της στρατηγικής διοίκησης καινοτομίας με σκοπό την υπέρβαση της υπάρχουσας προβληματικής κατάστασης στον κλάδο της υγείας. Για την συλλογή των αναγκαίων στοιχείων διενεργήθηκε έρευνα πεδίου στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο με συνεντεύξεις βασισμένες σε ημιδομημένο ερωτηματολόγιο. Οι συνεντεύξεις έγιναν με υψηλόβαθμα στελέχη, αλλά και με περιορισμένο αριθμό νοσηλευτικού προσωπικού. Η μελέτη περίπτωσης στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο διενεργήθηκε, εκτός των άλλων, με σκοπό τον προσδιορισμό του εάν η συγκεκριμένη νοσοκομειακή μονάδα ακολουθεί πρακτικές στρατηγικού μάνατζμεντ και, στην περίπτωση που τις χρησιμοποιεί, αναλύονται οι λόγοι που κρίνουν απαραίτητη την εφαρμογή τους. Η μελέτη ολοκληρώνεται με τον τρόπο που το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο - και κατ' επέκταση ένας μη-κερδοσκοπικός ελληνικός οργανισμός - αντιμετωπίζει την ανταγωνιστικότητα στον κλάδο του, τις νέες απαιτήσεις και την αναμφίβολα δύσκολη οικονομική κατάσταση.