Διοίκηση ολικής ποιότητας στα ελληνικά νοσοκομεία : η περίπτωση του χειρουργείου
Total quality management in the Greek hospital: the operating room theatre
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Νοσοκομεία -- Διοίκηση και οργάνωση -- Ελλάδα ; Διοίκηση ολικής ποιότητας -- Ελλάδα ; Χειρουργεία -- Διοίκηση και οργάνωση ; Hospital administration -- Greece ; Total quality management -- Greece ; Operating rooms -- Administration ; Medical care -- Quality control ; Health facilities -- AdministrationΠερίληψη
Οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στην παγκόσμια οικονομία, επέβαλαν την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε δεδομένα που έχουν ένα κοινό συστατικό: την ποιότητα. Το ολοκληρωμένο σύστημα ποιότητας είναι επιτακτική ανάγκη να εφαρμοστεί και στις υπηρεσίες υγείας, με έμφαση στο χώρο των νοσοκομείων. Αυτό που είναι πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό του τομέα αυτού, είναι η κοινωνική διάσταση των προσφερομένων υπηρεσιών. Είναι κοινά αποδεκτό ότι η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας, δεν αφορά μόνο στο ιατρικό έργο, αλλά στο σύνολο των υπηρεσιών και των φροντίδων υγείας και μάλιστα σε όλες τις διαστάσεις της προσφοράς τους. Η ποιότητα μπορεί ν' αναφέρεται σε δύο διαφορετικά μεταξύ τους επίπεδα. Πρώτον, στο μακρο-επίπεδο(όπως είναι το σύστημα υγείας στο σύνολό του, στο νοσοκομειακό τομέα, πρωτοβάθμια φροντίδα), και δεύτερον, στο μικρο-επίπεδο(όπως είναι σε μια ιατρική παρέμβαση μια χειρουργική επέμβαση κ.α.). Είναι χαρακτηριστικά τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας η οποία συνέκρινε την φροντίδα που πραγματικά έλαβε ένα δείγμα περίπου 6.700 ασθενών, με την φροντίδα που θα έπρεπε να λάβει αν υπήρχε πιστή εφαρμογή των σχετικών οδηγιών και εφαρμόζονταν πιστά οι σχετικοί δείκτες απόδοσης/ποιότητας. Οι ασθενείς που μελετήθηκαν έλαβαν περίπου το ήμισυ (54,9%) της συνιστώμενης φροντίδας. Προκειμένου να κατανοηθούν πλήρως οι παράμετροι της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (Δ.Ο.Π.) στο νευραλγικό όσο και ιδιάζοντα χώρο του χειρουργείου, είναι απαραίτητο να διερευνηθεί λεπτομερειακά και σε βάθος αφ' ενός η φύση της Δ.Ο.Π. και αφετέρου οι προοπτικές εφαρμογής ενός συστήματος ολικής ποιότητας στο ελληνικό νοσοκομείο, με όλα τα - περισσότερο ή λιγότερο γνωστά - λειτουργικά του προβλήματα. Μόνο τότε και αφού γίνουν αντιληπτές οι οργανωτικές δομές του χειρουργικού τομέα, είναι εφικτή η ψηλάφηση του φλέγοντος ζητήματος της διοίκησης ολικής ποιότητας στο χειρουργείο.