Ανάλυση αγορών στις θαλάσσιες μεταφορές χύδην υγρών φορτίων και αναγκαιότητα προσαρμογής της διεθνούς και εθνικής ναυτιλιακής πολιτικής
![Thumbnail](/xmlui/bitstream/handle/unipi/730/PD2005-0012.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Doctoral Thesis
Συγγραφέας
Νικολαϊδης, Εμμανουήλ Δ.
Ημερομηνία
2004-01-01Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Πλοία ; Φορτία ; Ναύλωση και ναύλος ; ΠετρελαιοφόραΠερίληψη
Στην παρούσα διατριβή επιχειρήθηκε η ενδελεχής ανάλυση της δομής της αγοράς του πετρελαίου, καθώς και η ανάλυση των προσδιοριστικών παραγόντων που επιδρούν στην διαμόρφωση των ναύλων των δεξαμενοπλοίων. Για τον σκοπό αυτό, εξετάστηκαν 45 χώρες παραγωγής πετρελαίου και αναλύθηκαν 161 διαφορετικού τύποι πετρελαίου ανάλογα με την χώρα παραγωγής, τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, τις εταιρείες εκμετάλλευσης, εμπορίας και ναύλωσης, αλλά και ανά περιοδική αγορά διάθεσης. Επίσης, αναλύθηκαν 100 πετρελαϊκές εταιρείες και εκτιμήθηκαν με βάση επιλεγμένους δυναμικούς δείκτες, προκειμένου να εντοπιστούν οι μελλοντικές τάσεις στην αγορά ναύλωσης που άμεσα επηρεάζει τις στρατηγικές αποφάσεις της πλοιοκτησίας. Σε ότι αφορά το ναυτιλιακό ενδιαφέρον της διατριβής, αναλύθηκε ο στόλος των 9.500 δεξαμενόπλοιων (σύνολο αγοράς, Δεκέμβριος 2002), καθώς επίσης και δείγμα 58 ναυτιλιακών επιχειρήσεων οι οποίες ελέγχουν το 67% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας. Οι χρονολογικές σειρές δεδομένων αφορούν την περίοδο 1970-2002), σε ότι αφορά τους ναύλους, αλλά και τους προσδιοριστικούς παράγοντες της προσφοράς και της ζήτησης θαλασσίων μεταφορικών υπηρεσιών. Από μεθοδολογικής άποψης, χρησιμοποιήθηκαν μεθοδολογίες όπως Analytical Hierarchy Process, Multiple Regression Analysis, Principal Component Analysis, One-Way Anova, Two-Way Anova with Interactions και ARIMA models. Τα κυριότερα συμπεράσματα της διατριβής αφορούν στον προσδιορισμό των οικονομικών παραγόντων που επηρεάζουν την τιμή των ναύλων, καθώς και στον προσδιορισμό της επίδρασης των πολιτικών παραγόντων στην διαμόρφωση γενικά της αγοράς του πετρελαίου.