Οι συγκρούσεις στον χώρο της εργασίας και ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην διαχείριση τους: μελέτη της περίπτωσης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Conflicts in the work place and the role of emotional intelligence in conflict management: a case study (National Organization for the Health Services Provision)
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Συναισθηματική νοημοσύνη ; Εργασία και εργαζόμενοι -- Ψυχολογικές απόψεις ; Διοίκηση και οργάνωση -- Ψυχολογικές απόψεις ; Emotional intelligence ; Interpersonal relations ; Conflict managementΠερίληψη
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το φαινόμενο των συγκρούσεων στον χώρο της εργασίας, την έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης και τον ρόλο που μπορεί η τελευταία να διαδραματίσει στην δημιουργική επίλυση των συγκρούσεων. Προκειμένου να προκύψουν και πρακτικά δεδομένα, διενεργήθηκε έρευνα διανομής ερωτηματολογίων σε 128 υπαλλήλους του ΕΟΠΥΥ (Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας), η οποία κατέδειξε ότι οι συγκρούσεις αποτελούν συχνό φαινόμενο με αρνητικές επιπτώσεις στους υπαλλήλους και τον τρόπο που αισθάνονται απέναντι στην εργασία τους. Ακόμη, από την έρευνα προέκυψε ότι οι ερωτώμενοι έχουν αρκετά υψηλό δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης, ο οποίος δεν βρέθηκε να επηρεάζεται σημαντικά από το φύλο. Όσον αφορά την μέθοδο επίλυσης συγκρούσεων που επιλέγουν οι ερωτώμενοι, βρέθηκε ότι η διαπραγμάτευση και η αποφυγή συγκεντρώνουν την μεγαλύτερη κατά σειρά προτίμηση, με την αποφυγή να αποτελεί την πρώτη επιλογή των ατόμων ηλικίας 56 ετών και άνω και την διαπραγμάτευση να προηγείται στις προτιμήσεις της ηλικιακής ομάδας 25-35 ετών με μεγαλύτερη διαφορά σε σχέση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Ακόμη, διαπιστώθηκε ότι όσοι επιλέγουν την μέθοδο της διαπραγμάτευσης φαίνονται να δέχονται ελαφρώς λιγότερη αρνητική επίδραση από τις συγκρούσεις ως προς τον τρόπο που αισθάνονται απέναντι στην εργασία τους, σε αντίθεση με όσους επιλέγουν την παραχώρηση, οι οποίοι φαίνεται να επηρεάζονται αρνητικά σε μεγαλύτερο βαθμό. Τέλος, προέκυψε ότι ο υψηλός δείκτης συναισθηματικής νοημοσύνης σχετίζεται με μικρότερου βαθμού αρνητική επίδραση από τις συγκρούσεις στην στάση των συμμετεχόντων απέναντι στην εργασία τους. Με γνώμονα την παραγωγική πορεία του ΕΟΠΥΥ, η εκπαίδευση των υπαλλήλων τόσο ως προς την εποικοδομητική διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ τους και μεταξύ αυτών και των πολιτών, όσο και ως προς την καλλιέργεια ικανοτήτων συναισθηματικής νοημοσύνης, προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη για την διαμόρφωση των προϋποθέσεων δημιουργικής λειτουργίας και ανταγωνιστικής παρουσίας του νεοϊδρυθέντος οργανισμού στο μέλλον.