Κέντρα υγείας αστικού τύπου: μελέτη περίπτωσης «Πολυκλινική Ολυμπιακού Χωριού ΑΕΜΥ».
Health centers of urban type: case study «Olympic Village Polyklinic HUSA».

Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας -- Ελλάδα ; Ικανοποίηση ασθενών ; Υπηρεσίες υγείας -- ΠοιότηταΠερίληψη
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αποτελεί το πρώτο και το πιο καίριο σημείο επαφής του ατόμου με το σύστημα υγείας της χώρας μας. Η σημερινή όμως εικόνα της, αδυνατεί να ανταποκριθεί στους στόχους του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και στις στοιχειώδεις οργανωτικές και λειτουργικές απαιτήσεις των υπηρεσιών υγείας που οι περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν αποδεχτεί. Τα αίτια της κρίσης θα πρέπει να αναζητηθούν στο συγκεντρωτικό, γραφειοκρατικό και δύσκαμπτο Εθνικό μας Σύστημα Υγείας. Ο τρόπος οργάνωσης και διοίκησης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι καθοριστικός για την οικονομική αποδοτικότητα γενικότερα του συστήματος περίθαλψης καθώς και την ικανοποίηση των πολιτών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Κρίνεται λοιπόν αναγκαία η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος παροχής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με την ανάπτυξη των απαιτούμενων δομών, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία Κέντρων Υγείας Αστικού Τύπου, τα οποία να καλύπτουν τις ανάγκες του πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα, εξασφαλίζοντας επαρκή και ολοκληρωμένη δέσμη υπηρεσιών, με επίκεντρο την προαγωγή της υγείας και την προληπτική ιατρική. Ένας από τους πλέον σύγχρονους και σημαντικούς δείκτες αξιολόγησης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας είναι η αποτύπωση της γνώμης των ασθενών - χρηστών των υπηρεσιών. Στην παρούσα εργασία μελετάται η Πολυκλινική Ολυμπιακού Χωριού ΑΕΜΥ και ερευνάται η μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών. Η Πολυκλινική λειτουργεί ως ένα ολοκληρωμένο, καινοτόμο και πρότυπο μοντέλο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Αποκατάστασης, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες αγωγής και προαγωγής της υγείας. Απώτερος σκοπός της έρευνας είναι η ανίχνευση και επισήμανση των δυνατών και αδύνατων σημείων της Πολυκλινικής, καθώς και η εξαγωγή συμπερασμάτων για το επίπεδο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας της χώρας μας και την περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση της. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν κατόπιν προσωπικής συνέντευξης, από τυχαίο δείγμα 120 ερωτηθέντων, ενώ ο βαθμός ανταπόκρισης ήταν 93,75%. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι 47% των ατόμων του δείγματος ήταν άντρες και 53% γυναίκες. Η πλειοψηφία ήταν ηλικίας 55-64 ετών (36%), 23% αυτών ήταν ηλικίας 45-54 ετών, ενώ ακολουθούν σε ποσοστό 22% αυτοί που ανήκουν στην ηλικία άνω των 65 ετών. Η πλειονότητα (73%) διαμένει στο Ολυμπιακό Χωριό και στο Δήμο Αχαρνών συμπεριλαμβανομένου και την περιοχή των Θρακομακεδόνων, ενώ σχετικά με τον ασφαλιστικό τους φορέα, υπερτερούν κατά 64% οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ. Τέλος, το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων (44%) με βάση το επίπεδο εκπαίδευσής τους, ήταν μέσης εκπαίδευσης, ενώ με μικρή διαφορά ακολουθεί το 40% που είχε λάβει ανώτερη εκπαίδευση και το 16% αυτών που είχε βασικό επίπεδο εκπαίδευσης. Όπως βρέθηκε από την έρευνα, η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων (68,04%) δήλωσαν ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες της Πολυκλινικής Ολυμπιακού Χωριού, ακολουθεί το 29,23% που δήλωσαν μέτρια ικανοποιημένοι, ενώ μόλις 1,99% αυτών έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι. Τέλος, σχεδόν ανύπαρκτα είναι τα ποσοστά εκείνων που ήταν δυσαρεστημένοι ως πολύ δυσαρεστημένοι. Ο μεγαλύτερος τώρα βαθμός ικανοποίησης (3,85) αποδίδεται στην ερώτηση 16, που αφορά τη συμπεριφορά του προσωπικού της γραμματείας, ενώ ο μικρότερος (3,27) στην ερώτηση 4, που αφορά την επάρκεια των προσφερόμενων ιατρικών ειδικοτήτων. Συγκρίνοντας τώρα τα αποτελέσματα αυτής της εργασίας με τις αντίστοιχες έρευνες που διεξήγαγε η Πολυκλινική τα έτη 2009 και 2010, συμπεραίνεται ότι με την πάροδο του χρόνου ο βαθμός ικανοποίησης των χρηστών παρουσιάζουν μικρή αυξητική τάξη. Το μεν 2009, ο γενικός μέσος όρος ικανοποίησης των ερωτηθέντων ανέρχεται στο 3,59, ενώ το 2010 στο 3,65 και τελικά το 2011 φτάνει στο 3,71. Τα αποτελέσματα της παρούσας μελέτης επιβεβαιώνουν ότι η ανάπτυξη Κέντρων υγείας Αστικού Τύπου, όμοιων με αυτόν της Πολυκλινικής, σε συνδυασμό με τη χρήση νέων τεχνολογικών μεθόδων και ψηφιακού εκσυγχρονισμού του συστήματος υγείας, καθώς και με την ενδυνάμωση της σχέσης δημοσίου - ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και την αναβάθμιση της ποιότητας όλου του υγειονομικού προσωπικού μέσα από προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, αποτελούν σημαντικές προτάσεις - λύσεις στην ανασυγκρότηση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.