Τα πρότυπα της Joint Commission International για την διαπίστευση των νοσηλευτικών ιδρυμάτων: μια θεωρητική προσέγγιση.
Joint Commission International accreditation standards for hospitals: a theoretical approach.
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations ; Hospitals -- Accreditation ; Health Facilities – Standards ; Διασφάλιση ποιότητας ; Διοίκηση ολικής ποιότητας -- Πρότυπα ; Νοσοκομεία -- Διοίκηση και οργάνωσηΠερίληψη
Η είσοδος των διαχειριστικών συστημάτων υγείας στο νοσοκομειακό περιβάλλον είναι δυναμική. Οι στρατηγικές διασφάλισης της ποιότητας διαδραματίζουν ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στα συστήματα υγείας των αναπτυγμένων χωρών. Ενδεικτικά αναφέρονται η διαχείριση ολικής ποιότητας, οι πρωτοβουλίες για την ποιότητα, η οριοθέτηση σημείων αναφοράς, η υιοθέτηση τεκμηριωμένης φροντίδας υγείας και ο κλινικός έλεγχος. Η χρησιμοποίηση των μηχανισμών αυτών είτε σε επίπεδο ατομικής αντιμετώπισης, είτε σε επίπεδο οργανισμού είτε σε επίπεδο συστήματος επιδιώκει την επίτευξη της συνεχούς ποιοτικής αναβάθμισης στις υπηρεσίες υγείας. Ένας από τους ευρύτερα εφαρμοζόμενους μηχανισμούς αποτελεί η διαπίστευση των υπηρεσιών υγείας και ειδικότερα η πιο εξελιγμένη της μορφή αφορά την νοσοκομειακή περίθαλψη. Τα νοσηλευτικά ιδρύματα ειδικά έχουν καθοριστικό ρόλο στον τομέα των υπηρεσιών υγείας, ως εκ τούτου απαιτείτο να βελτιώνονται, να αναβαθμίζονται προκειμένου να ανταπεξέρχονται στις προκλήσεις του υγειονομικού περιβάλλοντος και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χρηστών των υπηρεσιών τους. Η διαπίστευση παρέχει την δυνατότητα για ανασχεδιασμό των εσωτερικών διαδικασιών του υγειονομικού φορέα συνταιριάζοντας την εφαρμογή των προτύπων με την συνοχή της περίθαλψης και επικεντρώνεται στην αξιολόγηση της ποιότητας των διαδικασιών και της απόδοσης του οργανισμού. Ένας από τους πιο διαδεδομένους και εδραιωμένους φορείς για την διαπίστευση των νοσηλευτικών ιδρυμάτων είναι Joint Commission International που βοηθά στην βελτίωση της ποιότητας της υγειονομικής φροντίδας των ασθενών και με την ενίσχυση των υγειονομικών οργανισμών διεθνώς, τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας, τα υπουργεία υγείας και άλλους να βελτιώνουν, να αξιολογούν και να καταδεικνύουν την ποιότητα της φροντίδας των ασθενών και να ενισχύσουν την ασφάλεια των ασθενών σε περισσότερες από 60 χώρες. Στην παρούσα εργασία έγινε γνωριμία με την πολιτική της Joint Commission International και στη συνέχεια αναπτύχθηκαν τα πρότυπα που στηρίζουν τις διαδικασίες και τις στρατηγικές , η ανταπόκριση στα οποία θα επιφέρει την διαπίστευση στον οργανισμό. Τα πρότυπα εστιάζουν και εμπεριέχουν όλο το φάσμα και όλες τις πτυχές της φροντίδας, όλο το εύρος των υπηρεσιών και απευθύνονται τόσο στους ασθενείς και στο περιβάλλον τους, όσο και στους επαγγελματίες υγείας και την ηγεσία του ιδρύματος. Σε προέκταση της ανάλυσης των προτύπων αποτυπώθηκαν προβληματισμοί κατά πόσο είναι εφικτό να ενταχθεί η διαδικασία της διαπίστευσης στο ελληνικό νοσοκομειακό περιβάλλον. Όπως επισυμβαίνει με την υιοθέτηση νέων, καινοτόμων πολιτικών τα οφέλη αντισταθμίζονται από τις υπάρχουσες δυσκολίες και δυσχέρειες. Εντούτοις υπάρχει εμπεριστατωμένη εμπειρία διαπίστευσης ποιότητας νοσοκομειακών υπηρεσιών υγείας τροφοδοτώντας την ελπίδα ότι η ωφελιμότητα της θα είναι δυνατόν να καθιερωθεί στο ελληνικό νοσοκομειακό περιβάλλον. Προϋποτίθεται όμως ένας συντονισμένος προγραμματισμός για την προσαρμογή της στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής πραγματικότητας. Εν κατακλείδι προτάθηκαν κάποια υποκειμενικά μέτρα για την προετοιμασία του ελληνικού νοσοκομείου να δεχθεί τον μηχανισμό της διαπίστευσης.