Ο ρόλος της καινοτομίας και της τεχνολογίας στην ανταγωνιστικότητα των νεοσύστατων επιχειρήσεων
The role of innovation and technology in competitiveness of start-ups
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ανταγωνισμός επιχειρήσεων ; Τεχνολογικές καινοτομίες ; Διοίκηση και οργάνωσηΠερίληψη
Στην παρούσα διπλωματική διερευνάται ο ρόλος και οι επιπτώσεις της καινοτομίας και της τεχνολογίας στην ανταγωνιστική επίδοση των νεοσύστατων επιχειρήσεων (start ups). Ο λόγος για τον οποίο μου δημιουργήθηκε η πρόκληση να διερευνήσω τα θέματα αυτά είναι γιατί η καινοτομία σήμερα θεωρείται ο κυρίαρχος παράγοντας ο οποίος επηρεάζει την επιτυχία κάθε νέου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Σύμφωνα με την έκθεση του Global Entrepreneurship Monitor (GEM) μόνο η καινοτομική επιχειρηματικότητα μπορεί να εξασφαλίσει την εγκαθίδρυση και την ανάπτυξη των νέων επιχειρήσεων. Κατά την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (2004), «η επιχειρηματικότητα συνιστά σημαντική κινητήρια δύναμη της καινοτομίας, της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης», ενώ για τον Porter, «Η καινοτομία είναι ο τρόπος με τον οποίο μία επιχείρηση κερδίζει και διατηρεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.» (Porter, 1990). Στο πρώτο κεφάλαιο αποσαφηνίζονται οι όροι που είναι σχετικοί με το θέμα της καινοτομίας και περιγράφονται οι μορφές, και οι παράγοντες υιοθέτησής της. Παράλληλα εξετάζεται η συμβολή της καινοτομίας στην ανταγωνιστικότητα των νεοσύστατων επιχειρήσεων βάση της ετήσιας έρευνας του GEM για το έτος 2012 και του Δείκτη Καινοτομίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο ερευνάται η συμβολή των Νέων Τεχνολογιών στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των νεοσύστατων επιχειρήσεων και εξετάζεται η παγκόσμια αγορά των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) το 2013 για να αξιολογηθεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο αναδεικνύεται η επιχειρηματικότητα νέων σταδίων. Στο τρίτο κεφάλαιο, περιγράφεται η έρευνα πεδίου (ποιοτική έρευνα) που διεξήχθη με σκοπό να εξεταστεί ο ρόλος της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην ανταγωνιστικότητα των νεοσύστατων επιχειρήσεων. Το ερώτημα αυτό διερευνάται με την μέθοδο του case study, δηλαδή μέσω τεσσάρων «case studies» νεοσύστατων ελληνικών επιχειρήσεων. Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και οι προτάσεις πολιτικής επί του θέματος.