Διαμόρφωση πολιτικής αποθέματος στο στρατιωτικό φαρμακείο Αθηνών βάση κατηγοριοποίησης με την εφαρμογή διπλής ABC ανάλυσης
View/ Open
Subject
Φαρμακευτική βιομηχανία και εμπόριο ; Φαρμακεία -- Οργάνωση και διοίκηση ; Logistics ; Αποθέματα ; Αποθήκες -- ΜάνατζμεντAbstract
Η διαχείριση του αποθέματος φαρμάκων στα φαρμακεία σπάνια έχει την προσοχή που της αξίζει. Στα περισσότερα είδη δεν υπάρχει σαφής πολιτική παραγγελιών, ούτε και κάποια συγκεκριμένη μεθοδολογία ελέγχου του αποθέματος. Αυτό μπορεί να συνεπάγεται κακή εξυπηρέτηση των πελατών λόγω ελλείψεων, ή και «κακή απόδοση» του αποθέματος (μικρή κυκλοφοριακή ταχύτητα, υψηλά κόστη διατήρησης, κλπ). Τα παραπάνω φαινόμενα εντείνονται σε περιπτώσεις μεγάλων εγκαταστάσεων, με μεγάλους τζίρους και αντίστοιχα υψηλά αποθέματα. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η παρούσα εργασία επιχειρεί να διαμορφώσει μία συγκεκριμένη πρόταση, για την εφαρμογή ολοκληρωμένης πολιτικής στη διαχείριση του αποθέματος του Στρατιωτικού Φαρμακείου Αθηνών. Αρχικά εξετάζεται η κατηγοριοποίηση του αποθέματος βάση διπλής ABC ανάλυσης, με κριτήρια τόσο την αξία, όσο και τον όγκο των ετήσιων πωλήσεων. Τα δύο αυτά κριτήρια είναι σημαντικό να εξετασθούν ταυτόχρονα, καθώς το φάρμακο δεν είναι ένα απλό εμπορικό προϊόν και συνεπώς τα «κρίσιμα» είδη δεν είναι μόνο αυτά που κάνουν υψηλές πωλήσεις, αλλά και όσα έχουν χαμηλή μεν αξία, αλλά μεγάλη ζήτηση. Στη συνέχεια εντοπίζονται τα χαρακτηριστικά της κάθε κατηγορίας με βάση τα οποία διαμορφώνονται οι αντίστοιχες πολιτικές και υπολογίζονται τα μεγέθη του αποθέματος (περίοδος αναπαραγγελίας, στοκ ασφαλείας, κλπ). Τα αποτελέσματα αυτής της ανάλυσης συγκρίνονται με τα υφιστάμενα μεγέθη του φαρμακείου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η προτεινόμενη πολιτική αποθέματος είναι αποτελεσματική στην εφαρμογή της, τόσο για τους πελάτες, όσο και για την επιχείρηση. Με τη σύγκριση αποδεικνύεται ότι είναι δυνατό, με την κατηγοριοποίηση των ειδών και την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών ανά κατηγορία, να μειωθεί το συνολικό κόστος αποθέματος στο Στρατιωτικό Φαρμακείο Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα να επιτευχθεί ικανοποιητικό επίπεδο εξυπηρέτησης για τους πελάτες του.