Η αξιοποίηση των Wikis για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου της πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Wikis (Computer science) ; Διδακτική -- Πληροφορική ; Team learning approach in education ; Διδασκαλία βοηθούμενη από ηλεκτρονικό υπολογιστή ; Πληροφορική -- Μελέτη και διδασκαλίαΠερίληψη
Στην επιστήμη της πληροφορικής, πρωταγωνιστικό ρόλο στη θεμελίωση και ανάπτυξή της αποτελούν οι αλγόριθμοι. Συχνά οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όταν έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με αυτή την έννοια, αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες, ιδιαίτερα όταν αυτή η έννοια διδάσκεται με παραδοσιακές τεχνικές άμεσης διδασκαλίας στην σχολική αίθουσα, απουσία τεχνολογικής υποστήριξης. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι οι μαθητές συχνά οικοδομούν νοητικές αναπαραστάσεις απεικόνισης της λειτουργίας των υπολογιστών που είναι εστιασμένες στα εξωτερικά μέρη τους αγνοώντας τις διαδικασίες που συμβαίνουν στο παρασκήνιο, όταν «τρέχουν» οι αλγόριθμοι, επομένως και να τις σχεδιάσουν. Ως εκ τούτου, η επιτυχής διδασκαλία των αλγορίθμων άπτεται της βαθειάς κατανοήσης σημαντικών εννοιών όπως της μεταβλητής, της μνήμης και της εκτέλεσης εντολών και γι' αυτό το λόγο χρειάζεται να καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια. Έτσι, στη παρούσα έρευνα, για την επίλυση του παραπάνω προβλήματος, προτάθηκε η αξιοποίηση μιας διαδικτυακής πλατφόρμας διασυνδεδεμένων σελίδων που δημιουργούνται και επεξεργάζονται από οποιονδήποτε και είναι γνωστή διεθνώς ως Wiki. Το Wiki, μέσα από τη δυνατότητα για συνεργασία που παρέχει, κρατάει το ενδιαφέρον του μαθητή αμείωτο μέσα από την ενεργό εμπλοκή του στη μαθησιακή διαδικασία, πράγμα πολύ χρήσιμο στον Προγραμματισμό Υπολογιστών που συχνά απαιτεί συλλογική νοημοσύνη και προσπάθεια. Στόχος της διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη Συναισθηματικών (Emotional) δεικτών (κίνητρα, προσδοκίες) και Κοινωνικών (Social) (στάσεις, συνεργατικότητα) στη μάθηση (επίδοση) με την υποστήριξη ενός εκπαιδευτικού wiki, μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένα Εκπαιδευτικά Σενάρια Υποστηριζόμενα από Υπολογιστή (Computer - Supported Collaborative Learning - CSCL), στο γνωστικό αντικείμενο του Προγραμματισμού Υπολογιστών.