Προβλέψεις και οικονομετρική μοντελοποίηση στις θαλάσσιες μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων
Master Thesis
Συγγραφέας
Μαυρίδης, Μιχαήλ Σ.
Ημερομηνία
2012-09-21Επιβλέπων
Παπαδημητρίου, ΕυστράτιοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναύλωση και ναύλος ; Φορτία -- Διακίνηση ; Bulk carrier cargo ships ; Ναυτιλιακή οικονομική ; Πρόβλεψη -- Μαθηματικά μοντέλαΠερίληψη
Η εργασία αυτή στοχεύει αρχικά στην παρουσίαση των βασικών χαρακτηριστικών της αγοράς χύδην ξηρών φορτίων και στη συνέχεια μέσω κατάλληλων μεθόδων οικονομετρικής διερεύνησης, μελετάται η διακύμανση του ναυλοδείκτη Baltic Dry Index, καθώς και η επιρροή διαφόρων παραγόντων στις τιμές μεταχειρισμένων πλοίων. Για την εμπειρική ανάλυση της διακύμανσης του ναυλοδείκτη BDI χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος Box-Jenkins, καταλήγοντας στην κατασκευή ενός αυτοπαλίνδρομου μοντέλου ARIMA. Σε δεύτερο στάδιο, έγινε η προσπάθεια μοντελοποίησης, με τη μέθοδο Ελαχίστων Τετραγώνων, κάποιων εκ των βασικών παραγόντων που συντελούν στη διακύμανση των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων τύπου Capesize και Panamax. Τέλος, μελετήθηκαν οι συσχετίσεις μεταξύ των μεταβλητών. Τα τελικά συμπεράσματα αποδεικνύουν την δυσκολία πρόβλεψης των απότομων μεταβολών των τιμών της ναυλαγοράς, καθώς και την αδυναμία εκτίμησης των τιμών σε βάθος χρόνου. Με την μέθοδο Ελαχίστων Τετραγώνων συμπεράναμε ότι μια μεταβολή των τιμών νέων ναυπηγήσεων, μεταβάλλει την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων κατά το ίδιο ποσοστό, η ναυλαγορά επηρεάζει μόνο κατά 20% τις τιμές μεταχειρισμένων πλοίων, ενώ η επιρροή της ποσοστιαίας μεταβολής της χωρητικότητας του στόλου στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων αποδείχθηκε στατιστικά μη- σημαντική.