Ασφάλεια στη θάλασσα: κόστη και οφέλη του ISM Code
Master Thesis
Συγγραφέας
Σαατσάκη, Βαλεντίνη Ι.
Ημερομηνία
2012-07-02Επιβλέπων
Θεοδωρόπουλος, ΣωτήριοςΠροβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναυτιλία -- Μέτρα ασφαλείας ; Ναυτιλία -- Δίκαιο και νομοθεσία ; Θαλάσσιες μεταφορές -- Μέτρα ασφαλείαςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη συνεισφορά του υποχρεωτικού Διεθνούς Κώδικα Διαχείρισης για την ασφάλεια στη θάλασσα και την πρόληψη της ρύπανσης (ΙΜΟ) στην ποιοτική διαχείριση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η μείωση των ναυτικών ατυχημάτων είναι βασικός σκοπός του ΙΜΟ, ο οποίος λειτουργεί σε συνεργασία με τις Κυβερνήσεις στο πεδίο των κανονισμών και πρακτικών που σχετίζονται με κάθε είδους τεχνικά θέματα που επηρεάζουν τη ναυτιλία διεθνώς. Επίσης η ενθάρρυνση υιοθέτησης υψηλότερων προτύπων σε θέματα ασφάλειας και αποδοτικότητας της ναυσιπλοΐας καθώς και η πρόληψη της ρύπανσης αλλά και η αποζημίωση από ναυτικές απαιτήσεις αποτελούν σκοπούς του ΙΜΟ. Το διεθνές αυτό πρότυπο διαχείρισης υιοθετήθηκε από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ( International Maritime Organization ) το Νοέμβριο του 1993 για να εισαγάγουν την σπουδαιότητα του ανθρώπινου παράγοντα στους κανονισμούς ασφαλείας και εμπορικών πλοίων διεθνώς, περιλαμβάνοντας απαιτήσεις για τις διαχειρίστριες εταιρίες τους. Η απόφαση για την υποχρεωτική εφαρμογή του κώδικα KM προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση σε όλους τους φορείς που εμπλέκονται: στις διοικήσεις σημαιών, στις ασφαλιστικές ενώσεις, στις ίδιες τις ναυτιλιακές εταιρίες κλπ. Αυτό οφείλεται στο ελλιπές επίπεδο ετοιμότητας των υπευθύνων για την υλοποίησή του, στους τρόπους αστυνόμευσής του και τις συνέπειες της μη συμμόρφωσης σε αυτόν. Η εργασία λοιπόν ασχολείται με την ασφάλεια στη θάλασσα μέσω του ISM CODE δεδομένου ότι αποτελεί ένα παγκοσμίως σημαντικό μέτρο για την αντιμετώπιση ναυτικών ατυχημάτων. Πώς λειτουργεί όμως; Είναι αποτελεσματικός; Αληθεύει η άποψη κάποιων ερευνητών ότι το πρόβλημα δεν είναι τελικά τεχνικό αλλά οικονομικό;