Νομικό και θεσμικό φορολογικό πλαίσιο κτήσης και εκμετάλλευσης πλοίου
Master Thesis
Συγγραφέας
Βουγιούκας, Ιωάννης Ν.
Ημερομηνία
2012-04-06Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Πλοία -- Φορολογία ; Ναυτιλία -- Δίκαιο και νομοθεσίαΠερίληψη
Στην παρούσα εργασία επιχειρείται μια προσέγγιση του φορολογικού πλαισίου της ναυτιλίας. Δεδομένου όμως ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι πλήρως παγκοσμιοποιημένη η παρούσα εργασία εξειδικεύεται στις διατάξεις που άπτονται κυρίως του ελληνικού ρυθμιστικού πλαισίου και κατόπιν του κυπριακού. Στο πρώτο κεφάλαιο σημειώνεται αναφορά στις πηγές ορισμού της έννοιας του πλοίου καθώς και στους σημαντικότερους τρόπους κτήσης. Οι συγκεκριμένες αναφορές κρίνονται αναγκαίες για να διερευνηθεί κατόπιν η εφαρμογή του φορολογικού νόμου. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια φορολογική προσέγγιση του καθεστώτος μεταβίβασης των ελληνικών πλοίων. Η αναφορά στην φορολογική προσέγγιση της μεταβίβασης πριν αναλυθεί η εκμετάλλευση -και σε μικρότερη ανάλυση από αυτή -κρίνεται σκόπιμη καθώς το όλο φορολογικό πλαίσιο δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στο πλοίο ως αντικείμενο εκμετάλλευσης και όχι τόσο ως ιδιοκτησίας. Το τρίτο κεφάλαιο αντιμετωπίζει το σύστημα φορολόγησης των με ελληνική σημαία πλοίων. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την ερμηνεία της κύριας νομοθετικής φορολογικής πηγής για το συγκεκριμένο θέμα ήτοι του νόμου 27/1975 όπως ισχύει. Μέσα από την ανάλυση των άρθρων του συγκεκριμένου νομοθετήματος αναδεικνύονται οι τρόποι που κάθε πλοίο με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που του προσδίδει ο νόμος (χωρητικότητα, δραστηριότητα) αντιμετωπίζεται και φορολογικά. Το τέταρτο κεφάλαιο αφορά στην επισκόπηση ενός άλλου σημαντικού νομοθετήματος για την ναυτιλία ήτοι τον Α.Ν. 89/67 και ειδικότερα για την φορολογική προσέγγιση των αλλοδαπών γραφείων ή εταιρειών διαχείρισης πλοίων που με βάση τον ως άνω νόμο δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα. Με δεδομένο την ύπαρξη πολλών γραφείων ή παραρτημάτων αλλοδαπών εταιρειών στην Ελλάδα που διαχειρίζονται πλοία κρίνεται σκόπιμη η αναφορά και στις συγκεκριμένες διατάξεις αφού αφορούν εν τέλει δραστηριότητα εντός Ελλάδας. Στο πέμπτο κεφάλαιο αναλύεται και το καθεστώς φορολόγησης των πλοίων στην Κύπρο. Η προσέγγιση αυτή γίνεται με γνώμονα και το επιχειρηματικό ενδιαφέρον που συναντάται από πλευράς Ελλήνων για την συγκεκριμένη περιοχή αλλά και σαν σύγκριση με το καθεστώς που ισχύει στην Ελλάδα. Στο τέταρτο και στο πέμπτο κεφάλαιο κρίνεται συνολικά η φορολογία μη ελληνικών πλοίων με ελληνικό όμως φορολογικό ενδιαφέρον.