Η αγορά των commodities πριν και μετά την χρηματοπιστωτική κρίση 1995-2010
Master Thesis
Συγγραφέας
Κυριάκου, Σοφία
Ημερομηνία
2012-04-03Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Διεθνές εμπόριο ; Εμπορεύματα ; Θαλάσσιες μεταφορές ; Οικονομικές κρίσειςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία με τίτλο « Η αγορά των commodities πριν και μετά την χρηματοπιστωτική κρίση 1995 – 2010 μελετά τις μεταβολές που συνέβησαν στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο την περίοδο πριν και μετά την πρόσφατη χρηματοπιστωτική κρίση, με έμφαση στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Η παγκόσμια οικονομική σκηνή την περίοδο που μελετάται έχει βιώσει ακραίες οικονομικές αλλαγές. Μελετώντας τα διάφορα στοιχεία η εργασία καταλήγει στο ότι το θαλάσσιο εμπόριο αυξάνεται προς την ίδια κατεύθυνση με το ΑΕΠ. Το ΑΕΠ είναι η βασική κινητήρια δύναμη της παγκόσμιας κατανάλωσης η οποία με τη σειρά της οδηγεί για αγαθά και υπηρεσίες που αυτό με τη σειρά του οδηγεί στη ζήτηση για το διεθνές εμπόριο.(παράγωγος ζήτηση). Σημαντική επιρροή στην άνθιση του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου άσκησε η οικονομική ανάπτυξη των ασιατικών χωρών και συγκεκριμένα των χωρών της νοτιοανατολικής Ασίας (Κίνα, Ινδία, Ινδονησία), οι οποίες λόγω της υψηλής τους εκβιομηχάνισης σημείωσαν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αυξάνοντας την βιομηχανική τους παραγωγή σε επίπεδα ρεκόρ και μετεξελίχθηκαν σε κύριους παίκτες της διεθνούς οικονομικής σκηνής. Αυτή η οικονομική άνοδος των χωρών αυτών οδήγησε στην άνθιση του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ροές του εμπορίου άλλαξαν σημαντικά και μετακινήθηκαν από τις οικονομίες της Δύσης προς αυτές της ανατολικής Ασίας. Το βασικό συμπέρασμα της διπλωματικής εργασίας, είναι ότι την περίοδο της μελέτης πριν και μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης, οι χώρες που κατάφεραν να ξεχωρίσουν, να σημειώσουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και να προωθήσουν την άνθιση του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου ήταν οι αναπτυσσόμενες και αναδυόμενες χώρες με έμφαση στις χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας. Σε αντίθεση με τις οικονομίες της Δύσης που επηρεάστηκαν αρνητικά από τη χρηματοπιστωτική κρίση, μειώνοντας σε σημαντικό βαθμό τις εισαγωγές τους στα κύρια χύδην φορτία, καθώς η ζήτηση για κατανάλωση, παραγωγή μειώθηκε αισθητά, αυτό οικονομικώς ορθώς οδήγησε σε μείωση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές.