Σύγχρονες ναυτιλιακές εξελίξεις και ναυπηγική πολιτική
Master Thesis
Συγγραφέας
Κουμπούρα, Μαρία Α.
Ημερομηνία
2012-03-27Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναυπηγική βιομηχανία ; Ναυτιλιακή πολιτική ; Ναυπηγεία ; ΑνταγωνισμόςΠερίληψη
Η εργασία αυτή προσπαθεί να αναλύσει μια εκ' των πραγμάτων δύσκολη αγορά όπως είναι αυτή της ναυτιλίας και να καταγράψει τα ιστορικά εκείνα γεγονότα που σηματοδότησαν τις σύγχρονες εξελίξεις στην ναυπηγική βιομηχανία. Επικεντρώθηκε στην ανάλυση των ναυπηγικών παραγγελιών τα τελευταία δέκα χρόνια, αναζητεί τους λόγους που οδηγηθήκαμε σε έξαρση της ναυπηγικής βιομηχανίας, μελετάει τις αντιδράσεις των πλοιοκτητών και χρησιμοποιεί σαν δείγμα της μελέτης τους Έλληνες πλοιοκτήτες. Επιπλέον, παραθέτονται όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία που μπορούν μέσω της ναυπηγικής πολιτικής, που θα εφαρμοστεί σε ηγετικά ναυπηγικά κράτη, να συντείνουν σε μια επιτυχημένη για τη χώρα ναυπηγική βιομηχανία. Πολλοί παράγοντες είναι σημαντικοί για την ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας μιας χώρας και συμβάλουν στην ανταγωνιστικότητα της στην παγκόσμια αγορά. Η πολιτική επίδραση αποτελεί ένα βασικό στοιχειό ανάπτυξης, η μετοχική διάθρωση μπορεί να καθορίσει την ανταγωνιστικότητα ενός ναυπηγείου, η επίδραση των συναλλαγματικών ισοτιμιών καθώς και τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Με την τελευταία αυτή υπό εξέταση δεκαετία δείχνει να ολοκληρώνεται ένας πλήρης ναυτιλιακός κύκλος. Από την άνθιση της ναυτιλίας, στην ανεξέλικτη ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας και από εκεί στην ύφεση. Η τελευταία δεκαετία που αναλύθηκε χαρακτηρίστηκε από την χρηματοπιστωτική κρίση του 2009 η οποία επηρέασε τις ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων αφού προηγουμένως κατά το έτος 2007 είχαμε φτάσει σε ιστορικά υψηλότατα επίπεδα νέων παραγγελιών. Αυτό όμως που διαπιστώθηκε είναι η δυναμική ανάπτυξη που επέδειξε η Κίνα στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας συγκεντρώνοντας τα υψηλότερα ποσοστά όλων των εποχών. Με αυτή την δυναμική ανάπτυξη που επέδειξε η Κίνα, η Ασία συγκεντρώνει στο τέλος της εξεταζόμενης περιόδου πάνω από το 93% των παγκόσμιων παραγγελιών. Η Ασία είναι πλέον το νέο ναυπηγικό κέντρο του πλανήτη.