Third-party management & agency issues : Η περίπτωση της ναυτιλιακής επιχείρησης
Master Thesis
Συγγραφέας
Κολτσάκη, Έλλη
Ημερομηνία
2011-11-03Προβολή/ Άνοιγμα
Θεματική επικεφαλίδα
Ναυτιλία -- Διοίκηση και οργάνωση ; Ναυτιλιακές επιχειρήσεις ; Ναυτιλιακή οικονομική ; Ναυτιλιακή διαχείρισηΠερίληψη
Η εργασία επικεντρώνεται στην εφαρμογή της θεωρίας αντιπροσώπευσης από τη ναυτιλιακή εταιρεία ανάγοντας τη σχέση principal-agent σε αυτή των owners ή shareholders με τη managing company. Έγινε μια προσπάθεια προσέγγισης των αντικρουόμενων συμφερόντων που περιγράφει η θεωρία αντιπροσώπευσης όπως εμφανίζονται στο third-party management μέσα από τις διάφορες λειτουργίες που περιλαμβάνει η διαχείριση των πλοίων. Η μελέτη χωρίζεται σε τρία κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται η agency theory με το διαχωρισμό ιδιοκτησίας και ελέγχου (διαχείριση) έτσι όπως την περιέγραψαν στην εκτενή μελέτη του οι William Meckling & Michael Jensen. Στη μελέτη τους αναλύονται οι συμπεριφορές principal και agent και το σκεπτικό υπό το οποίο ενεργούν. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη σχέση owner-ship manager όπως συμφωνείται βάσει συμβολαίου ανάθεσης διαχείρισης. Με τη βοήθεια του υποδείγματος ship management contract SHIPMAN ’98 της BIMCO, ενός ανεξάρτητου οργανισμού που διασφαλίζει τα συμφέροντα των owners στη ναυτιλία, εξετάζεται η δικαιοδοσία του Manager, οι υποχρεώσεις του απέναντι στον owner και τα όρια ευθύνης του. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύεται η Εταιρική Διακυβέρνηση ως παράγοντας που δίνει λύση στα προβλήματα που συνεπάγεται η αντιπροσώπευση του principal/κεφαλαίου από τρίτα μέρη και η εφαρμογή συστημάτων εταιρικής διακυβέρνησης στη ναυτιλία. Σημαντική είναι η έρευνα, που με πρωτοβουλία της InterManager διενεργήθηκε, για δημιουργία κοινά αποδεκτών δεικτών αξιολόγησης των λειτουργιών της ναυτιλιακής εταιρείας. Η μελέτη της ένωσης Shipmanagers & shipowners InterManager, προέκυψε από ανάγκη των owners και Shareholders να ελέγξουν και να αξιολογήσουν το management μέσα από τον τρόπο λειτουργίας του πλοίου αλλά και από ανάγκη των ship-managing companies να παρέχουν καλύτερη και ομοιόμορφη πληροφόρηση προς όλους τους ενδιαφερόμενους.