Ο ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα στα ατυχήματα της εμπορικής ναυτιλίας
Master Thesis
Author
Καραπαναγιώτου, Ειρήνη Π.
Date
2008-02-13View/ Open
Abstract
Η Ελλάδα εκ της γεωγραφικής θέσεως της, του μήκους των ακτογραμμών της και του πλήθους των νήσων της θα ήταν αδύνατο να μην αναπτύξει την ναυτιλία από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ιστορίας της, μιας ιστορίας που βαθαίνει στους αιώνες και αποκαλύπτει το αυταπόδεικτο, ήτοι, ότι πράγματι πρώτοι οι Έλληνες εκμεταλλεύτηκαν το υγρό στοιχείο για να μετακινηθούν, να εμπορευθούν, να ανακαλύψουν νέους πολιτισμούς και οράματα ζωής, μεθυσμένοι από την ελευθερία που τους παρείχαν οι θαλάσσιοι δρόμοι, εξίσου όμως επικίνδυνοι όσο και σαγηνευτικοί. Αυτή η ανήσυχος ιδιοσυγκρασία της φυλής σε συνδυασμό με την θέση της Ελλάδος ως ένα πραγματικό και ουσιαστικό σταυροδρόμι αρχαιοτάτων ναυτικών οδών αποτέλεσε μια γενεσιουργό δύναμη δημιουργίας αδιάκοπων και ακατανίκητων προκλήσεων για ένα λαό εκ φύσεως ανήσυχο και επιρρεπή σε προκλήσεις. Από τα πρώτα χρόνια η ναυτιλία αποτέλεσε για την χώρα μας βασική πλουτοπαραγωγική πηγή της οικονομίας, κάτι που ο Έλληνας αντιλήφθηκε γρήγορα και εκμεταλλεύτηκε άμεσα Η ιδιορρυθμία των συνθηκών εργασίας στις θάλασσες, οι κίνδυνοι της ναυσιπλοΐας και η σκληρή και αδιάκοπη εργασία επί του πλοίου αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της εργασίας του ναυτικού, μιας εργασίας σκληρής, δύσκολης και απαιτητικής. Για την κατανόηση της λειτουργίας του ναυτικού εργατικού δικαίου και της μορφής που αυτό τελικώς έχει πάρει πρέπει ο μελετητής να εμβαθύνει στην ιδιομορφία των συνθηκών υπό τις οποίες παρέχεται η εργασία, η οποία μάλιστα μας υποδεικνύει την ανάγκη αυξημένης προστασίας του ναυτικού. Η Ελλάδα μια αμιγώς ναυτική χώρα, όπως είναι φυσικό, προσπάθησε και προσπαθεί, να ενισχύσει την ναυτιλιακή ζωή και δημιουργήσει θέλγητρα για τους Έλληνες πλοιοκτήτες.