| dc.contributor.advisor | Τσελεκούνης, Μάρκος | |
| dc.contributor.author | Κοσμάς, Κωνσταντίνος | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-24T09:45:32Z | |
| dc.date.available | 2025-11-24T09:45:32Z | |
| dc.date.issued | 2025-10 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18507 | |
| dc.description.abstract | Η παρούσα μελέτη, αναδεικνύει την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα (ΒΑΚ), ως κεντρικό μοχλό για τη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισότιμης προσβασιμότητας στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Το θεωρητικό υπόβαθρο της εργασίας, καλύπτει τις στρατηγικές Έξυπνης Πόλης και Net Zero Cities, καθώς και τον ρόλο των έξυπνων τεχνολογιών και των ρυθμιστικών μέτρων, στη βελτίωση της κινητικότητας, θεμελιώνοντας την παραδοχή ότι η αναπηρία, αποτελεί περιβαλλοντικό εμπόδιο, το οποίο μπορεί να εξουδετερωθεί, μέσω του ολιστικού αστικού σχεδιασμού. Η έρευνα, συνδυάζει μια κριτική ανάλυση των πολιτικών και υποδομών του Δήμου Αθηναίων, με μια συγκριτική αξιολόγηση έναντι τριών ευρωπαϊκών προτύπων, αυτών της Κοπεγχάγης, της Βαρκελώνης και της Βιέννης.
Τα ευρήματα στην Αθήνα, υποδεικνύουν δομικά κενά που δυσχεραίνουν την αυτόνομη μετακίνηση. Εντοπίζονται σοβαρές ελλείψεις στην προσβασιμότητα των στάσεων των οδικών μέσων μεταφοράς και ανεπάρκεια στο δίκτυο των πεζοδρομίων, στοιχεία που ενισχύουν την κυριαρχία του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Επιπλέον, ο υψηλός αριθμός παραβάσεων σε ράμπες ΑμεΑ, υπογραμμίζει την αντικοινωνική συμπεριφορά και την αδυναμία αποτελεσματικού ελέγχου, παρά την εγκατάσταση έξυπνων αισθητήρων. Ωστόσο, η υψηλή προσβασιμότητα στους σταθμούς σταθερής τροχιάς και η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων, καταδεικνύουν θετικές προσπάθειες ψηφιακής μετάβασης.
Η σύγκριση, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Αθήνα, οφείλει να υιοθετήσει μια ολιστική φιλοσοφία σχεδιασμού, ξεπερνώντας τις αποσπασματικές παρεμβάσεις. Προτείνονται στοχευμένες στρατηγικές παρεμβάσεις, για τη ριζική αναβάθμιση των υποδομών μεταφοράς, την ενίσχυση της ενεργού και ασφαλούς κινητικότητας και την εφαρμογή κοινωνικά δίκαιων πολιτικών, οι οποίες θα μετασχηματίσουν το αστικό περιβάλλον. Τέλος, αναδεικνύεται η επιτακτική ανάγκη για εντατικοποίηση των ελέγχων και καλλιέργεια ευρύτερης κοινωνικής ευαισθητοποίησης, προκειμένου να διασφαλιστεί ένα περιβάλλον ισότιμο και προσβάσιμο για όλους τους πολίτες, εξαλείφοντας τις υφιστάμενες διακρίσεις. | el |
| dc.format.extent | 97 | el |
| dc.language.iso | el | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
| dc.title | Η βιώσιμη αστική κινητικότητα υπό το πρίσμα των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων : η περίπτωση της Αθήνας | el |
| dc.title.alternative | Sustainable urban mobility from the perspective of vulnerable social groups : the case of Athens | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Οικονομικών, Επιχειρηματικών και Διεθνών Σπουδών. Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης | el |
| dc.description.abstractEN | This study highlights Sustainable Urban Mobility (SUM), as a pivotal mechanism for ensuring social justice and equitable accessibility for vulnerable social groups. The theoretical framework of the paper covers Smart City and Net Zero Cities strategies, as well as the role of smart technologies and regulatory measures in improving mobility, establishing the premise that disability constitutes an environmental barrier, which can be neutralized through holistic urban planning. The investigation combines a critical analysis of the policies and infrastructure within the Municipality of Athens with a comparative assessment against three European models: those of Copenhagen, Barcelona, and Vienna.
The findings for Athens indicate structural deficiencies that hinder autonomous movement. Significant shortcomings are identified in the accessibility of public transport stops for road-based vehicles and an inadequate extent of pedestrian infrastructure, elements that reinforce the dominance of private car use. Furthermore, the high number of violations concerning parking on disabled access ramps underscores anti-social behavior and the challenge of effective enforcement, despite the installation of smart sensors. Nevertheless, the high accessibility in fixed-rail transport stations and the utilization of digital tools demonstrate positive efforts towards digital transition.
The comparison concludes that Athens must adopt a holistic planning philosophy, moving beyond fragmented interventions. Targeted strategic interventions are proposed for the radical upgrade of transport infrastructure, the enhancement of active and safe mobility, and the implementation of socially just policies that will transform the urban environment. Finally, the imperative need for intensified controls and the cultivation of broader social awareness is emphasized, aiming to secure an equitable and accessible environment for all citizens, eliminating existing discrimination. | el |
| dc.contributor.master | Βιοοικονομία, Κυκλική Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη | el |
| dc.subject.keyword | Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα | el |
| dc.subject.keyword | Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες | el |
| dc.subject.keyword | Προσβασιμότητα | el |
| dc.subject.keyword | ΑμεΑ | el |
| dc.subject.keyword | Αθήνα | el |
| dc.subject.keyword | Συγκριτική ανάλυση | el |
| dc.subject.keyword | Κοινωνική δικαιοσύνη | el |
| dc.subject.keyword | Sustainable Urban Mobility (SUM) | el |
| dc.subject.keyword | Vulnerable social groups | el |
| dc.subject.keyword | Accessibility | el |
| dc.subject.keyword | Persons with Disabilities (PwD) | el |
| dc.subject.keyword | Athens | el |
| dc.subject.keyword | Comparative analysis | el |
| dc.subject.keyword | Social justice | el |
| dc.date.defense | 2025-10-30 | |