| dc.contributor.advisor | Chatzinikolaou, Stefanos | |
| dc.contributor.advisor | Χατζηνικολάου, Στέφανος | |
| dc.contributor.author | Karavoulias, George | |
| dc.contributor.author | Καραβούλιας, Γεώργιος | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-10T14:17:40Z | |
| dc.date.available | 2025-11-10T14:17:40Z | |
| dc.date.issued | 2025-10 | |
| dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18379 | |
| dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τις επιπτώσεις του Κανονισμού FuelEU Maritime (ΕΕ) 2023/1805 στη ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης και διεθνώς.
Η μελέτη αναλύει πώς ο κανονισμός, ως μέρος του πακέτου Fit for 55, συνδέεται με τα υφιστάμενα πλαίσια EU MRV (2015/757), EU ETS και SEEMP III, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης, επαλήθευσης και μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Μέσω ποιοτικής και ποσοτικής ανάλυσης, εντοπίζονται οι οικονομικές, επιχειρησιακές και τεχνολογικές επιπτώσεις του FuelEU Maritime στους πλοιοκτήτες, διαχειριστές και λιμένες.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, ενώ το EU ETS αποτελεί αρχικά τον κύριο οικονομικό μοχλό αποανθρακοποίησης, μετά το 2040 το FuelEU Maritime αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο, καθοδηγώντας τη μετάβαση σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, όπως e-methanol, e-ammonia και βιοκαύσιμα.
Οι μηχανισμοί ευελιξίας — όπως το pooling, οι πολλαπλασιαστές RFNBO και τα κίνητρα για συστήματα αιολικής υποβοήθησης πρόωσης — προσφέρουν αποτελεσματικές οδούς συμμόρφωσης, κυρίως για όσους υιοθετήσουν νωρίς τις νέες τεχνολογίες.
Η εργασία καταλήγει ότι το FuelEU Maritime μετατρέπει τη συμμόρφωση σε επενδυτική ευκαιρία, επιταχύνοντας την καινοτομία και τη συνεργασία σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας.
Ωστόσο, η επιτυχία του εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα ανανεώσιμων καυσίμων, την ευθυγράμμιση των μέτρων ΕΕ και ΙΜΟ και την αξιοπιστία των συστημάτων επαλήθευσης που διασφαλίζουν τη διαφάνεια και την εγκυρότητα των δεδομένων. | el |
| dc.format.extent | 57 | el |
| dc.language.iso | en | el |
| dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
| dc.title | Implications of Fuel EU on the shipping industry | el |
| dc.type | Master Thesis | el |
| dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών | el |
| dc.description.abstractEN | The present thesis examines the implications of the FuelEU Maritime Regulation (EU) 2023/1805 on the European and international shipping industry.
The study explores how this regulation, as part of the Fit for 55 package, integrates with existing frameworks such as EU MRV Regulation (2015/757), EU ETS, and SEEMP III, forming a comprehensive system for monitoring, verifying, and reducing greenhouse gas (GHG) emissions from ships.
Through qualitative and quantitative analysis, the research identifies the economic, operational, and technological impacts of FuelEU Maritime on shipowners, operators, and ports.
Key findings reveal that while the EU ETS initially represents the primary cost driver for maritime decarbonization, FuelEU Maritime becomes dominant after 2040, directing the sector toward low- and zero-emission fuels such as e-methanol, e-ammonia, and biofuels.
The regulation’s flexibility mechanisms — including pooling, RFNBO multipliers, and wind-assisted propulsion incentives — are shown to provide effective compliance pathways, especially for early adopters.
The thesis concludes that FuelEU Maritime transforms environmental compliance into an investment opportunity, accelerating innovation and collaboration across the shipping value chain.
Its success, however, depends on the availability of renewable fuels, the alignment between EU and IMO measures, and the strength of verification systems ensuring data transparency and credibility. | el |
| dc.contributor.master | MSc Sustainability and Quality in Marine Industry | el |
| dc.subject.keyword | Fuel EU | el |
| dc.subject.keyword | MRV | el |
| dc.subject.keyword | SEEMP | el |
| dc.date.defense | 2025-10-14 | |