Εμφάνιση απλής εγγραφής

Fostering creativity through design thinking in the EFL classroom : an e-course on AI ethics for lower secondary students in the context of content and language integrated learning

dc.contributor.advisorΠαρασκευά, Φωτεινή
dc.contributor.authorΚακαβά, Βάγια
dc.date.accessioned2025-11-06T10:31:33Z
dc.date.available2025-11-06T10:31:33Z
dc.date.issued2025-09
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18359
dc.description.abstractΗ παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία έχει ως στόχο τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση ενός e-course μικτής μάθησης με αντικείμενο την ηθική της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI ethics), προσαρμοσμένου για μαθητές/τριες Γυμνασίου στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας. Η ανάγκη για μια τέτοια εκπαιδευτική πρόταση πηγάζει από τον ραγδαίο ρυθμό ανάπτυξης και διείσδυσης της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) σε κάθε πτυχή της ζωής. Το γεγονός αυτό δημιουργεί νέες προκλήσεις και απαιτεί από τους/τις εκπαιδευτικούς να καλλιεργήσουν στους/στις μαθητές/τριες δεξιότητες υπεύθυνης, κριτικής και δημιουργικής χρήσης της τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό, η ηθική της ΤΝ αποτελεί κεντρική διάσταση της ευρύτερης ψηφιακής εγγραματοσύνης στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI literacy), η οποία αναγνωρίζεται πλέον διεθνώς ως θεμελιώδης δεξιότητα του 21ου αιώνα, ανάλογης βαρύτητας με την κλασική εγγραμματοσύνη (ανάγνωση, γραφή, αριθμητισμός). Η ανάγκη αυτή αντανακλάται και στις κατευθυντήριες οδηγίες διεθνών οργανισμών, όπως η UNESCO και η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίοι έχουν εκπονήσει πλαίσια και συστάσεις για την υπεύθυνη χρήση της ΤΝ στην εκπαίδευση. Για να καλυφθούν οι ανάγκες αυτές, το προτεινόμενο e-course σχεδιάστηκε με βάση το μοντέλο της Σχεδιαστικής Σκέψης (Design Thinking), μια ανθρωποκεντρική, ολιστική προσέγγιση επίλυσης προβλημάτων, που δεν αποτελεί απλώς μια διαδικασία αλλά μια ολόκληρη νοοτροπία (mindset). Το μοντέλο αυτό περιλαμβάνει έξι αλληλένδετα στάδια: Ενσυναίσθηση (Empathize), Ορισμός (Define), Ιδεασμός (Ideate), Δημιουργία πρωτοτύπων (Prototype), Δοκιμή (Test) και Εφαρμογή (Implement). Εν προκειμένω, οι μαθητές/τριες ακολουθώντας τα βήματα της Σχεδιαστικής Σκέψης αρχικά μελετούν περιπτώσεις που αφορούν την ηθική της ΤΝ, αναγνωρίζοντας τις ανάγκες των εμπλεκόμενων μερών. Στη συνέχεια, διατυπώνουν ξεκάθαρα το πρόβλημα, εντοπίζοντας τις ηθικές προκλήσεις. Κατόπιν, δημιουργούν ιδέες για λύσεις, συνδυάζοντας μηχανισμούς παιχνιδιού με αφηγηματικές τεχνικές που μεταδίδουν μηνύματα για την ηθική της ΤΝ. Ακολούθως, κατασκευάζουν πρωτότυπα ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού, ώστε να εντοπίσουν τυχόν προβλήματα και να το βελτιώσουν. Στη συνέχεια, αξιολογούν την αποτελεσματικότητα του παιχνιδιού μέσα από ανατροφοδότηση συμμαθητών/τριών και αυτοαξιολόγηση. Τέλος, ολοκληρώνουν και παρουσιάζουν το τελικό προϊόν στο σχολικό και ευρύτερο κοινό. Μέσα από αυτή την ευέλικτη διαδικασία, δεδομένου ότι οι μαθητές/τριες μπορούν να επιστρέφουν σε βήματα ώστε να αναθεωρούν και να βελτιώνουν το παιχνίδι τους, η διδακτική παρέμβαση στοχεύει στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας, η οποία αποτελεί κεντρική δεξιότητα του 21ου αιώνα σύμφωνα με διεθνή εκπαιδευτικά πλαίσια (P21, PISA, UNESCO). Η δημιουργικότητα εδώ νοείται τόσο ως παραγωγή πρωτότυπων ιδεών όσο κυρίως ως καταλύτης για καινοτομία και προσωπική ανάπτυξη. Ταυτόχρονα, μέσα από αυτή τη διαδικασία, ενισχύονται και οι δεξιότητες ανώτερου νοητικού επιπέδου. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες αναλύουν περιπτώσεις σχετικές με την ηθική της ΤΝ (Empathize, Define), συνθέτουν δημιουργικές λύσεις που συνδυάζουν μηχανισμούς παιχνιδιού με ηθικά μηνύματα (Ideate, Prototype) και αξιολογούν το δικό τους έργο και των συμμαθητών/τριών τους ως προς τη δημιουργικότητά του (Test, Implement). Παράλληλα, η διδακτική παρέμβαση αξιοποιεί την μέθοδο της Ολιστικής Εκμάθησης Περιεχομένου και Γλώσσας (CLIL), ώστε η ενασχόληση με την ηθική της ΤΝ να πραγματοποιείται στην αγγλική γλώσσα, επιτρέποντας την ταυτόχρονη ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων και γνωστικού περιεχομένου. Το e-course οδηγεί τους/τις μαθητές/τριες μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων που υποστηρίζονται από στρατηγικές δημιουργικής και συνεργατικής μάθησης (SCAMPER, PMI, 4Ws, Brainstorming, Think-Pair-Share) προς την τελική φάση της συνεργατικής δημιουργίας ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού που επικοινωνεί βασικές έννοιες της ηθικής της ΤΝ στα Αγγλικά. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές/τριες γίνονται ενεργοί δημιουργοί και όχι απλώς παθητικοί καταναλωτές γνώσης. Το σενάριο εντάσσεται στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης της UNESCO, καλύπτοντας ιδίως τον Στόχο 4 (Ποιοτική Εκπαίδευση), τον Στόχο 9 (Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές) και τον Στόχο 16 (Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί). Η μεθοδολογία της έρευνας βασίζεται σε μικτή προσέγγιση (ποιοτική, ποσοτική και παρατήρηση), με τριγωνοποίηση δεδομένων, και έχει σχεδιαστεί για να αξιολογήσει τρεις άξονες: α) την ενίσχυση της δημιουργικότητας τόσο ως διαδικασία όσο και ως προϊόν, β) την ανάπτυξη δεξιοτήτων στην ηθική της ΤΝ, σύμφωνα με το Πλαίσιο Δεξιοτήτων στην ΤΝ της UNESCO για μαθητές/τριες, και γ) την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης στο πλαίσιο της CLIL και της γλωσσικής επάρκειας στις τέσσερις δεξιότητες (κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου, παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου). Λόγω περιορισμών, η άμεση εφαρμογή σε μαθητικό πληθυσμό δεν κατέστη δυνατή. Αντ’ αυτού η πιλοτική αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μέσω ειδικά σχεδιασμένου ερωτηματολογίου. Τα ευρήματα δείχνουν ότι το e-course παρουσιάζει υψηλή δυναμική ως προς την επίτευξη των στόχων του, συνδυάζοντας με ουσιαστικό τρόπο την εκμάθηση Αγγλικών με την εκπαίδευση στην ηθική της ΤΝ και την ανάπτυξη δημιουργικών δεξιοτήτων. Επισημαίνονται, ωστόσο, τομείς που μπορούν να βελτιωθούν, όπως η σαφήνεια και η παιδαγωγική ενσωμάτωση του πλαισίου της Σχεδιαστικής Σκέψης και της μεθοδολογίας CLIL, προκειμένου να επιτευχθεί μεγαλύτερη συνοχή και αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή του. Οι προεκτάσεις των ευρημάτων αυτών είναι σημαντικές για την εκπαιδευτική πράξη και την έρευνα. Η μελέτη επιδιώκει να συμβάλει στην αναδυόμενη βιβλιογραφία για την ενσωμάτωση καινοτόμων, διεπιστημονικών προσεγγίσεων στη διδασκαλία των Αγγλικών και θέτει τις βάσεις για μελλοντική εφαρμογή της παρέμβασης σε πραγματικές σχολικές συνθήκες.el
dc.format.extent155el
dc.language.isoenel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/*
dc.titleFostering creativity through design thinking in the EFL classroom : an e-course on AI ethics for lower secondary students in the context of content and language integrated learningel
dc.title.alternativeΕνίσχυση της δημιουργικότητας μέσω του μοντέλου της σχεδιαστικής σκέψης στην ξενόγλωσση τάξη : ένα e-course στην ηθική της τεχνητής νοημοσύνης για μαθητές/μαθήτριες γυμνασίου στο πλαίσιο της μεθοδολογίας CLILel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτωνel
dc.description.abstractENThe present Master thesis study focuses on the design, development, and evaluation of a blended learning e-course on Artificial Intelligence (AI) ethics for lower secondary students of English as a Foreign Language (EFL). In a world where AI is rapidly transforming all aspects of society, there is an urgent need to equip young learners with the skills and values required for its safe, responsible, and ethical use. To address this need, the course combines Design Thinking, a six-phase human-centered approach that fosters creative thinking, with Content and Language Integrated Learning (CLIL), a pedagogical method that promotes simultaneous development of subject knowledge and foreign language proficiency. This integration allows learners to explore AI ethics through English while engaging in creative, hands-on activities, such as case studies, problem-solving tasks, interaction with AI tools, collaborative projects, and presentations. The learning process culminates in the co-creation of a board game that communicates key AI ethics concepts in English, while making use of creative thinking and collaborative strategies such as SCAMPER, PMI, 4Ws, Brainstorming, and Think-Pair-Share. Through this process, learners enhance their linguistic competence as well as develop ethical digital literacy in a creative, applied context. The study examines the fostering of creativity, both in process and product, the development of AI ethics competences in alignment with the UNESCO AI Competency Framework for Students, and the intervention’s effectiveness within the broader context of CLIL and four-skill language proficiency. To achieve that, the study adopts a mixed-methods approach, combining qualitative, quantitative, and observational tools. However, due to feasibility constraints, the intervention was not tested directly with students. Instead, a custom-designed questionnaire was distributed to schoolteachers as pilot evaluators of the scenario's potential effectiveness. Findings suggest that the e-course has strong potential to meet its objectives, offering a meaningful integration of AI ethics education and language learning in a creative way, while also identifying areas for refinement. These results highlight the value of innovative, interdisciplinary approaches in EFL contexts, and point to the need for further implementation and testing with actual student populations to validate and refine the intervention.el
dc.contributor.masterΗλεκτρονική Μάθησηel
dc.subject.keywordDesign thinkingel
dc.subject.keywordAI ethicsel
dc.subject.keywordCLILel
dc.subject.keywordEFLel
dc.subject.keywordCreativityel
dc.subject.keywordSecondary educationel
dc.subject.keywordBlended learningel
dc.date.defense2025-10


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»