Εκτίμηση της έντασης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε επίπεδο κύκλου ζωής από εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα : κατευθυντήριες οδηγίες του ΙΜΟ και εφαρμογή του μοντέλου GREET

Προβολή/ Άνοιγμα
Λέξεις κλειδιά
Life Cycle Analysis (LCA) ; Marine alternative fuels ; Greenhouse gas emissions ; IMO guidelinesΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το νέο θεσμικό πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακούς Οργανισμού (International Maritime Organization – IMO) για την εκτίμηση των βασικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπονται από τη ναυτιλία σε επίπεδο κύκλου ζωής. Ειδικότερα, η παρούσα εργασία καταγράφει το νομοθετικό πλαίσιο του ΙΜΟ για τις εκπομπές CO₂, CH₄ και N₂O σε όρους g/MJ, λαμβάνοντας υπόψη τόσο το στάδιο από την παραγωγή του καυσίμου μέχρι και την αποθήκευση επί του πλοίου (Well-to-Tank – WtT), όσο και το στάδιο από την αποθήκευση, τη διανομή του καυσίμου επί του πλοίου και την καύση του καυσίμου στις μηχανές με στόχο την παραγωγή ισχύος που μεταφέρεται στις έλικες του πλοίου (Tank-to-Wake – TtW). Τελικός στόχος είναι η περιγραφή του ρυθμιστικού πλαισίου για την εκτίμηση των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε επίπεδο Well-to-Wake (WtW). Για την εξαγωγή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο GREET (Greenhouse gases, Regulated Emissions, and Energy use in Technologies) έκδοσης 2024, το οποίο αναπτύσσεται από το Argonne National Laboratory. Η μελέτη εστιάζει σε καύσιμα όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μεθανόλη, βιοντίζελ, e-methanol, αμμωνία και Υδρογόνο, συγκρίνοντας την ένταση των εκπομπών τους με βάση μια ενιαία λειτουργική μονάδα ενέργειας. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των καυσίμων, ενώ προσφέρονται κρίσιμες παρατηρήσεις αναφορικά με την τεχνική σκοπιμότητα, τη ρυθμιστική συμμόρφωση και τις μελλοντικές προκλήσεις για τη μετάβαση σε καύσιμα χαμηλού ή μηδενικού άνθρακα στη ναυτιλία. Η εργασία αποσκοπεί στην υποστήριξη της λήψης τεκμηριωμένων αποφάσεων προς μια πιο βιώσιμη ναυτιλιακή οικονομία.


