Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΜήτρου, Λίλιαν
dc.contributor.authorΑνδριακόπουλος, Στέφανος
dc.date.accessioned2025-08-26T10:55:19Z
dc.date.available2025-08-26T10:55:19Z
dc.date.issued2025-06
dc.identifier.urihttps://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/18067
dc.description.abstract«Αν θέλεις ειρήνη προετοιμάσου για πόλεμο», λένε. Αυτόν τον ακήρυχτο πόλεμο στα εμπορικά συμφέροντα των πυλωρών της τεχνολογίας αντιμετωπίζει ο ενωσιακός νομοθέτης, που άργησε να αντιληφθεί το μέγεθος της σύγκρουσης που μπορεί προκληθεί με αφορμή τη συμπεριφορική διαφήμιση. Η ειρήνη που επιθυμούσε ο νομοθέτης κρατώντας μετριοπαθή στάση δεν επετεύχθη, καθώς τα οικονομικά συμφέροντα κυριάρχησαν ως αναμενόταν των καλών προθέσεων και πλέον εκτός από αυτά έχει να αντιμετωπίσει και την ενδεχόμενη αντίσταση της κοινωνίας, λόγω και του νόμου της αδράνειας, η οποία έχει πλέον εκπαιδευτεί στην κουλτούρα του διαμοιρασμού. Αρκεί να σκεφτούμε ότι 20 περίπου χρόνια πριν, ότε δεν είχαν ακόμα εμφανιστεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το «κοινό» του μέσου ανθρώπου ήταν μερικοί φίλοι, συνάδελφοι και μέλη της οικογενείας του, ενώ πλέον καθείς μπορεί να απευθύνεται καθημερινά σε χιλιάδες ακολούθους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η προσπάθεια του ενωσιακού νομοθέτη να ανακόψει τα αδηφάγα συστήματα παρακολούθησης των χρηστών του διαδικτύου και συλλογής δεδομένων τους, κορυφώθηκε με την ευθεία σύγκρουση με το Facebook. Η Meta Platforms ωστόσο δεν πτοήθηκε και περιπαίζοντας θα λέγαμε τον ενωσιακό νομοθέτη, άλλαξε το μοντέλο λειτουργίας της χωρίς στην ουσία να αλλάξει τίποτα. Αυτό που άλλαξε την κατάσταση και πλέον αναζητούνται επιτακτικά απαντήσεις, είναι ότι το νέο μοντέλο pay or ok της Meta ανέδειξε με τον πλέον αδιαμφισβήτητο τρόπο την έκταση της εμπορευματοποίησης των δεδομένων, που έγιναν και επίσημα εν μία νυκτί αντάλλαγμα για την πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο/ υπηρεσία και μάλιστα σε παγκόσμια κλίμακα, προκαλώντας την αμηχανία του νομοθέτη, ιδίως δεδομένης και της σαφούς διάστασης του ΔΕΕ, που άνοιξε θα λέγαμε την κερκόπορτα για την υιοθέτηση του μοντέλου πληρωμή η συγκατάθεση στο περιβάλλον του Facebook και του Instagram. Η πρώτη μάχη μπορεί να θεωρείται χαμένη, όχι όμως και ο πόλεμος. Οι αρχές που έχουν σφυρηλατηθεί σε βάθος χρόνου και έχουν αποτυπωθεί ως θεμελιώδη δικαιώματα του ανθρώπου, θα αποτελέσουν οδηγό για την εξακολούθηση της αντίστασης στην άκρατη εμπορευματοποίηση των δεδομένων και κατ’ επέκταση του ατόμου. Για να υπάρχουν ωστόσο πιθανότητες «νίκης» ή έστω συμφιλίωσης μεταξύ των αντικρουόμενων συμφερόντων, χρειάζεται να αναθεωρηθούν τα μέσα και να επαναπροσδιοριστούν οι στόχοι του νομοθέτη με το βλέμμα στο μέλλον χωρίς προκαταλήψεις ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται την επαναξιολόγηση βασικών προτεραιοτήτων του νόμου και τη λήψη δύσκολων αποφάσεων.el
dc.format.extent82el
dc.language.isoelel
dc.publisherΠανεπιστήμιο Πειραιώςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/gr/*
dc.titleΟΚ or pay? – Τα προσωπικά δεδομένα ως αντάλλαγμαel
dc.typeMaster Thesisel
dc.contributor.departmentΣχολή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτωνel
dc.description.abstractEN‘If you want peace, prepare for war,’ they say. This is the undeclared war on the commercial interests of the gatekeepers of technology that is now faced been the EU legislator, who was slow to realize the scale of the clash that behavioral advertising could cause. The peace the legislator sought, through a moderate stance was not achieved, as economic interests predictably prevailed over good intentions. Now, in addition to these interests, the legislator must also deal with the potential resistance of society, which has been trained for years in the culture of sharing. About 20 years ago, when social media had not yet appeared, the “audience” of the average person consisted of a few friends, colleagues, and family members, whereas now anyone can address thousands of followers on a daily basis. The EU legislator's attempt to interrupt the voracious systems of monitoring internet users and collecting data culminated in a direct battle with Facebook. However, Meta Platforms did not appear concerned and, thumbing its nose at the legislator, changed its operating model without actually changing anything. What did change—and now urgently requires answers—is that Meta’s new “pay or okay” model highlighted, in the most indisputable way, the extent of data commercialization. Overnight, personal data officially became a trade-off for access to digital content or services, on a global scale. This caught EU legislator off guard, particularly given the clear divergence of the CJEU, which arguably opened the back door for the rise of the “pay or consent” model on Facebook and Instagram. The first battle may be considered lost, but not the war. The principles forged over time and enshrined as fundamental rights will guide the continued resistance to the unbridled commercialization of data and of the individual. However, in order for there to be any chance of victory, or at least reconciliation between conflicting interests, the means need to be rationalised and the goals redefined with an eye to the future, without prejudice, even if this means re-evaluating the basic priorities of the law and hard decision making.el
dc.contributor.masterΔίκαιο και Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (MSc in Law and Information and Communication Technologies)el
dc.subject.keywordΠροσωπικά δεδομέναel
dc.subject.keywordConsent or payel
dc.date.defense2025-07-22


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα
Εκτός από όπου διευκρινίζεται διαφορετικά, το τεκμήριο διανέμεται με την ακόλουθη άδεια:
Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Ελλάδα

Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Πειραιώς
Επικοινωνήστε μαζί μας
Στείλτε μας τα σχόλιά σας
Created by ELiDOC
Η δημιουργία κι ο εμπλουτισμός του Ιδρυματικού Αποθετηρίου "Διώνη", έγιναν στο πλαίσιο του Έργου «Υπηρεσία Ιδρυματικού Αποθετηρίου και Ψηφιακής Βιβλιοθήκης» της πράξης «Ψηφιακές υπηρεσίες ανοιχτής πρόσβασης της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Πειραιώς»