dc.contributor.advisor | Παριώτης, Ευθύμιος | |
dc.contributor.author | Διακονά, Μαρία | |
dc.date.accessioned | 2025-07-11T10:43:22Z | |
dc.date.available | 2025-07-11T10:43:22Z | |
dc.date.issued | 2025-06 | |
dc.identifier.uri | https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/17942 | |
dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη διαδικασία ενεργειακών επιθεωρήσεων
που πραγματοποιούνται με επίκεντρο τους εμπορικά πλοία. Δίνεται βάση στο
ρυθμιστικό πλαίσιο γύρω από τις επιθεωρήσεις, της τεχνικές που ακολουθούνται για
την συλλογή των δεδομένων καθώς και τα πρότυπα της διαχείρισης ενέργειας.
Σε πρώτο στάδιο γίνεται ανάλυση της νομοθεσίας που διέπει τη ναυτιλία, το οποίο και
περιλαμβάνει διεθνής συμβάσεις του ΙΜΟ, όπως η MARPOL, η Σύμβαση για την
Διαχείριση Υδάτων Έρματος κ.α. Στην συνέχεια παρουσιάζονται κανονισμοί και
μέθοδοι που διέπουν τις ενεργειακές επιθεωρήσεις με ιδιαίτερη αναφορά στα πρότυπα
ISO 50001 και ISO 50002.
Αναλύεται η μεθοδολογία ενεργειακής επιθεώρησης στα πλοία, δίνοντας έμφαση στις
διαδικασίες συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Η μεθοδολογία επιθεώρησης
περιλαμβάνει δύο βασικά επίπεδα: τη συνοπτική ενεργειακή επιθεώρηση (που
προσφέρει μια αρχική εκτίμηση της ενεργειακής απόδοσης) και την εκτενή ενεργειακή
επιθεώρηση (που περιλαμβάνει λεπτομερείς μετρήσεις, ανάλυση κατανάλωσης
ενέργειας και προτάσεις βελτίωσης). Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στη διαδικασία
καταγραφής δεδομένων από τα ενεργειακά συστήματα του πλοίου, όπως η κύρια
μηχανή, οι βοηθητικές μηχανές, οι ηλεκτρογεννήτριες και τα συστήματα διαχείρισης
καυσίμων. Επιπλέον, αναπτύσσονται εργαλεία, όπως ερωτηματολόγια και πίνακες
καταγραφής στοιχείων, τα οποία βοηθούν τους επιθεωρητές στη συλλογή ακριβών
πληροφοριών για την απόδοση κάθε ενεργειακού συστήματος.
Ακολουθεί η παρουσίαση σύγχρονων τεχνικών και εξοπλισμού που χρησιμοποιούνται
για την ενεργειακή επιθεώρηση. Αναλύονται τεχνολογίες όπως η θερμογραφία με
υπέρυθρες κάμερες, οι δοκιμές αεροστεγανότητας θαλάμων, καθώς και τα συστήματα
καταγραφής δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, που επιτρέπουν την ακριβή εκτίμηση
της κατανάλωσης ενέργειας και των απωλειών.
Τέλος, η εργασία προτείνει μέτρα βελτιστοποίησης της ενεργειακής απόδοσης, τα
οποία βασίζονται σε αποτελέσματα ενεργειακών επιθεωρήσεων. Εξετάζονται
στρατηγικές διαχείρισης ταξιδιού (voyage management), όπως η βελτιστοποίηση της
ταχύτητας του πλοίου και η χρήση προηγμένων υλικών για τη μείωση της τριβής του
κύτους. Παρουσιάζονται επίσης μέθοδοι διαχείρισης καυσίμων και μηχανών, όπως η
παρακολούθηση της κατάστασης της κύριας μηχανής, η αξιολόγηση της απόδοσης των
ηλεκτρογεννητριών και η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών εκπομπών. Η
εργασία καταλήγει στη σημασία της αυτοαξιολόγησης και της συνεχούς βελτίωσης,
καθώς και την ανάγκη υιοθέτησης ενός τριετούς σχεδίου ενεργειακής διαχείρισης,
ώστε τα πλοία να συμμορφώνονται με τα διεθνή πρότυπα και να επιτυγχάνουν
μεγαλύτερη αποδοτικότητα στη χρήση ενέργειας. | el |
dc.format.extent | 95 | el |
dc.language.iso | el | el |
dc.publisher | Πανεπιστήμιο Πειραιώς | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.title | Ενεργειακή επιθεώρηση πλοίων - Ανάλυση και εφαρμογή | el |
dc.type | Master Thesis | el |
dc.contributor.department | Σχολή Ναυτιλίας και Βιομηχανίας. Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών | el |
dc.description.abstractEN | This thesis examines the process of energy inspections carried out with a focus on
commercial ships. Emphasis is placed on the regulatory framework surrounding
inspections, the techniques followed for data collection, and energy management
standards.
In the first stage, an analysis is conducted on the legislation governing shipping, which
includes international conventions of the IMO, such as MARPOL, the Ballast Water
Management Convention, and others. Subsequently, regulations and methods
governing energy inspections are presented, with emphasis on the ISO 50001 and ISO
50002 standards.
Next, the methodology of energy inspection on ships is analyzed, focusing on data
collection and analysis procedures. The inspection methodology consists of two main
levels: the preliminary energy inspection (which provides an initial assessment of
energy efficiency) and the detailed energy inspection (which includes precise
measurements, energy consumption analysis, and improvement proposals). Special
attention is given to the process of data recording from the ship's energy systems, such
as the main engine, auxiliary engines, generators, and fuel management systems.
Additionally, tools such as questionnaires and data recording tables are developed to
assist inspectors in gathering accurate information about the performance of each
energy system.
Following this, modern techniques and equipment used for energy inspections are
presented. Technologies such as infrared thermography, airtightness chamber tests, and
real-time data recording systems are analyzed, which allow for an accurate assessment
of energy consumption and losses.
Finally, the study proposes energy efficiency optimization measures based on the results
of energy inspections. Strategies for voyage management are examined, such as
optimizing the ship’s speed and using advanced materials to reduce hull friction.
Methods of fuel and engine management are also presented, including monitoring the
condition of the main engine, evaluating the performance of generators, and adopting
alternative low-emission fuels. The study concludes by highlighting the importance of
self-assessment and continuous improvement, as well as the need for a three-year
energy management plan to ensure ships comply with international standards and
achieve greater energy efficiency. | el |
dc.corporate.name | Hellnic Naval Academy | el |
dc.contributor.master | ΔΠΜΣ στη Διοίκηση στη Ναυτική Επιστήμη και Τεχνολογία | el |
dc.subject.keyword | CII | el |
dc.subject.keyword | SEEMP | el |
dc.subject.keyword | Energy inspections | el |
dc.subject.keyword | Energy management standards | el |
dc.date.defense | 2025-06-13 | |